Record zweefvliegen 1088 km Max Leenders

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Record zweefvliegen 1088 km Max Leenders

Bericht door Webmaster » 09 jan 2013, 14:39

Zoals op de hoofdpagina en in de recordverslagen al stond aangekondigd, vlogen Max Leenders en Max Dolfin een wat ongebruikelijke recordvlucht in Afrika. Dit is het commentaar van de vliegers:
Pilot:
Pokweni, 08.00 ontbijt, 08.45 briefing, 09.20 naar vliegveld.
Ziet er allemaal een beetje (te) strak uit, maar valt eigenlijk best mee omdat het geheel uitermate ontspannen gaat en het ontbijt uitstekend is. Wanneer iedereen ongeveer klaar is met eten, dan begint Axel zijn briefing en Axel is een onduitse Duitser dus ook dat is best ok.
Zo ook het weer op onze route, ziet er best fraai uit, en we besluiten dan ook om te pogen om van Pokweni naar Gariepdam te proberen=bijna 1100 km.
Wanneer we dat halen dan hebben we een prachtige vlucht, tevens verbeteren we de NL-records voor vrije afstand en doelvlucht en dat is een bijkomende en leuke uitdaging.
De kisten worden hier naast!! elkaar opgesteld want in de pan is ruimte zat, apart, en nadat Max L. wat duinzand in een zakje heeft gedaan en Jos v/d Merwe ons biltong(beide kadootjes voor Martin Lessle) heeft meegegeven, gaan we om 1100 in de startblokken. Het is eigenlijk ogenblikkelijk al goed, 2000 mtr agl en ook nog cumuls, dus we nemen de startlijn al rap. Onderweg is het echt lekker rammen over de leegte onder ons en de basis stijgt naar 4000 agl maar het stijgen blijft binnen de perken(maximaal 6 mtr) en we verwachten dat er geen buien komen en het moet eigenlijk kunnen. Dan begint het echter uit te drogen en dat heeft blijkbaar een reden want de thermiek wordt ook iets minder en, na de laatste cumul op 400 km afstand van ons doel voelt de lucht veel te rustig en inderdaad moeten we 2500 mtr hoogte wegglijden voordat we weer iets stijgends vinden. Toch is er weinig keuze om echt langzamer te gaan steken omdat onze tijd krap is, gelukkig heeft de wind besloten om ons een handje te gaan helpen en vanaf Douglas(235 km) hebben we bijna 30km wind mee maar dat hebben we dan ook absoluut nodig.
Achterin is de rekenmeester Leenders (hij foetert vandaag behoorlijk op me omdat,wanneer ik een tukje doe, mijn voeten op de pedalen rusten en hij denkt echt dat dat wat uitmaakt) heel druk want ergens moeten we een punt zetten waarvandaan we ergens voor sunset kunnen landen wanneer het niet gaat.
We overleggen hierover, check en recheck, en besluiten voorlopig door te bollen tot 150 km uit. Eenmaal daar hebben we gelukkig nog wat stijgen kunnen opdoen her en der, het betere sprokkelwerk, en zitten we op 3000 mtr agl en kunnen we steken met 120 km p/uur en daarmee een grondsnelheid bereiken van 170, rekenen, rekenen, rekenen, en ja: We kunnen nog door en binnen zijn op Gariepdam voor sunset(dit zou leuk en noodzakelijk zijn voor de doelvlucht).
We moeten nog wel ergens 500 mtr zien te stijgen, prachtig spannend allemaal, en uiteindelijk vinden we nog 2 belletjes onder de 1 meter maar het kan nog en op 65 km uit kunnen we glijden voor onze final-glide, we hebben 400 mtr over maar dat kun je best nodig hebben met McCready 0,5.
Met 2 Maxen aan het wiel kan er natuurlijk niets meer fout gaan maar we zitten wel heel krap in de tijd, we zullen hooguit 10 seconden(op een vlucht van 1100 km!) voor sunset over de lijn komen. Wat is die LX-8080 toch een fraai ding, dat je al dit soort kennis paraat hebt, en we hebben nu het veld al op de korrel en kunnen een beetje versnellen en dat moet dan ook want we lopen nog maar enkele seconden voor op het uiterste schema.
Gelukkig kan de neus steeds lager en, eenmaal over het laatste heuveltje, kunnen we los en zowaar: 5 seconden voor sunset blaast de UFO over de lijn.
Spannend tot het laatst, maar wat een unieke beleving.
Dit waren weer eens 2 dagen die we niet rap zullen vergeten, ook de ontvangst op Gariepdam door chefpiloot Keith is weer eens uitermate gastvrij.
We worden opgehaald door Philippe Schroeder, gaan heerlijk dineren boven op de berg, maffen, en morgen 235 km naar Douglas met een late start. Max D.

Plaats reactie