Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Webmaster » 19 mei 2011, 11:44

Aardig verhaal dat interview. Jammer dat ze ook niet even contact op hebben genomen met zweefvliegenonline. Dan hadden we alles mooi kunnen coordineren. We hebben hier enkele sponsors die bereid zijn een netwerkje van ADS-B ontvangers te bekostigen dat Nederland en een gedeelte van Duitsland dekt.
Op dit moment ligt het niet in de bedoeling voor de radarinfo geld te gaan vragen.
Het hele idee is al erg oud. Ron de Haan was destijds in 1992 al bezig met de realisatie van een trackingsysteem voor zweefvliegwedstrijden. Dat werkte zelfs met cameratjes (die Philips ter beschikking stelde) die zich automatisch op andere zweefvliegtuigen richtten. Hij ondervond nogal wat tegenwerking heb ik hem horen vertellen. Uiteindelijk is zijn stichting "soaringsupport" opgeheven. Hoe het ook zij, de eerste zijn we niet wat het idee betreft.

jxd
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2011, 14:45

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door jxd » 19 mei 2011, 13:57

Voor de duidelijkheid:

1. De site www.glidertracking.com is niet van Ben maar van mijzelf en 2 andere zweefvliegers, die al ruim een jaar geleden met dit concept bezig waren.
2. De 15 minuten vertraging is wel degelijk zelf ingebouwd i.v.m. FAI regels. In de loop van een wedstrijddag zal de vertraging worden teruggeschroeft, bij de finishes is deze 0. Ook buiten wedstrijden (die wij ondersteunen) zal er geen vertraging zijn.
3. De plaatsing van ontvangers is inderdaad belangrijk gebleken. Daarom hebben we er meerdere, op diverse hoge gebouwen in Nederland. Ook een op Terlet zelf.
4. Je zou inderdaad kunnen stellen dat er nog niet genoeg zweefvliegtuigen met ADS-B zijn uitgerust. Maar wij zien dit nu in rap tempo veranderen. Mede ook omdat mensen - juist nu - kunnen zien wat je met ADS-B kan.
Om de tracking aan te vullen, kan je op glidertracking.com naast ADS-B, ook zweefvliegtuien uitgerust met SPOT-trackers volgen.

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Webmaster » 19 mei 2011, 14:55

jxd schreef:Voor de duidelijkheid:

1. De site http://www.glidertracking.com is niet van Ben maar van mijzelf en 2 andere zweefvliegers, die al ruim een jaar geleden met dit concept bezig waren.
Hallo JXD leuk dat je wat meer duidelijkheid geeft over jullie project. Op jullie site staan drie namen:
Frank Hiemstra
Jens Bouma
Jip van Akker
Omdat de naam Hiemstra aan vele websites over zweefvliegen verbonden is ging ik er van uit dat er een sterke band bestond tussen Ben en deze site. Maar, je hebt gelijk, Frank is Ben niet, een band is er wel. :)
2. De 15 minuten vertraging is wel degelijk zelf ingebouwd i.v.m. FAI regels. In de loop van een wedstrijddag zal de vertraging worden teruggeschroeft, bij de finishes is deze 0. Ook buiten wedstrijden (die wij ondersteunen) zal er geen vertraging zijn.
Toevallig zat ik een uurtje geleden de source na te kijken en kwam inderdaad die vertraging tegen. Zelf had ik kort het idee om via airnavsystems via internet en de daaraan gekoppelde software te werken. Daar zit echter 15 minten vertraging in en dat kon ik er niet zomaar uit halen.
3. De plaatsing van ontvangers is inderdaad belangrijk gebleken. Daarom hebben we er meerdere, op diverse hoge gebouwen in Nederland. Ook een op Terlet zelf.
Dat is heel mooi. waar staan die ontvangers welke typen gebruiken jullie en hoeveel?
Iedere ontvanger is naar ik aanneem gekoppeld aan een computer die de ads-b gegevens in een file op internet bijhoudt.
Hebben jullie daar eigen software voor geschreven?
4. Je zou inderdaad kunnen stellen dat er nog niet genoeg zweefvliegtuigen met ADS-B zijn uitgerust. Maar wij zien dit nu in rap tempo veranderen. Mede ook omdat mensen - juist nu - kunnen zien wat je met ADS-B kan.
Om de tracking aan te vullen, kan je op glidertracking.com naast ADS-B, ook zweefvliegtuien uitgerust met SPOT-trackers volgen.
Over het feit dat er weinig kisten met ads-b zijn maak ik mij ook geen zorgen. Wellicht heeft de meerderheid het volgend jaar al.
Veel succes met de verdere ontwikkeling van jullie project.

Henk Poepjes

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Henk Poepjes » 19 mei 2011, 15:23

Peter schreef:Ze moesten wel wat ondernemen nu er op Terlet overal flyers hangen van zweefvliegenonline over het echte real-time volgsysteem :)
Zo.. meneer Peter.. heb je (het voorgaande gelezende hebbende) nog iets te melden, of heb je ietsjepietsje voor je beurt gesproken?

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Peter » 19 mei 2011, 15:32

Henk Poepjes schreef:
Peter schreef:Ze moesten wel wat ondernemen nu er op Terlet overal flyers hangen van zweefvliegenonline over het echte real-time volgsysteem :)
Zo.. meneer Peter.. heb je (het voorgaande gelezende hebbende) nog iets te melden, of heb je ietsjepietsje voor je beurt gesproken?
Geef eerst eens antwoord op de vragen die je er hier weer eens slinks hebt uitgeknipt en vertel dan gelijk op welk punt ik zogenaamd voor mijn beurt gesproken zou hebben :twisted:

qwerty

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door qwerty » 19 mei 2011, 18:00

Wat een enorm kinderachtig gedoe hier! 8-)

Even over de 15 minuten vertraging die zo'n enorm voordeel zou zijn voor de opzet op deze site: mij persoonlijk maakt het geen bal uit. Ik geloof dat er bij live voetbalwedstrijden ook iets van 15 tot 30 seconden zit tussen de opname en het moment dat het op mijn TV verschijnt. Heb ik nooit last van gehad. Ik denk ook niet dat er veel mensen zullen zijn die de hele dag op het scherm de wedstrijd gaan zitten volgen: af en toe kijk je een keer waar iedereen zit en dan heb je een beeld hoe iedereen er voor staat. En dat datgene dat ik zie in werkelijkheid al 15 minuten geleden is gebeurd is dan ook totaal niet relevant. Dat het een goed beeld geeft is veel belangrijker. Ik begrijp dat die andere tracking pagina ook met SPOT zenders werkt en dat er veel

Laten we hopen dat er morgen gevlogen kan worden. Ik kijk dan wel even op beide sites en dan wordt vanzelf duidelijk welke prettiger werkt.

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door vanzomeren » 19 mei 2011, 18:46

Hahaha, mij maakt die vertraging ook niet zoveel uit. Aan het eind van de dag laad ik gewoon alle igc-files in SeeYou en kijkt de hele wedstrijd op een tempo van 40X even na. Scheelt een hoop tijd en is net zo spannend :tup:
En die websites maar dure tracking systeempjes onwerpen waar ze ook nog geld voor willen gaan vragen :comfort:
Vragen staat vrij zeggen we dan :grin:

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Thomas » 20 mei 2011, 13:50

Ik zie precies toch niet veel verschijnen... :?

Gebruikersavatar
Webmaster
Site Admin
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 sep 2009, 18:58

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Webmaster » 20 mei 2011, 14:33

Thomas schreef:Ik zie precies toch niet veel verschijnen... :?
Klopt. Er verschijnen welliswaar eenstuk of 5 zweefvliegtuigen in de index van het programma, maar niet op de kaar!!
Hoe dat kan wordt onderzocht. Het blijft een proef ;)

Henk Poepjes

Re: Zweefvliegenonline gaat ADS-B !!

Bericht door Henk Poepjes » 20 mei 2011, 15:18

Hier wel:

http://www.live.glidertracking.com/

Werkt prima! :tup:

Plaats reactie