FAI fluit Comm. Sportzaken KNVvL terug

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

FAI fluit Comm. Sportzaken KNVvL terug

Bericht door Jan Ritsma » 03 sep 2014, 11:31

Via de Commissie sportzaken van de KNVvL (CSZ) werd deze winter bij de Fédération Aéronautique Internationale (FAI) een nieuw, door een Nederlander gevlogen, Afrikaans continentaal record aangevraagd. Er werd een snelheid geclaimd van 145,37 km/u. Een prachtige vlucht, met een schitterende snelheid. Er was in Afrika echter, voordat de regionale records werden bijgehouden en geclaimd konden worden, al iemand geweest die daar een wereldrecord in de zelfde routine op zijn naam had gebracht. Die had 152,7 km/u gevlogen. De FAI gaat er van uit dat voor het toekennen van een regionaal record, in ieder geval sneller gevlogen moet worden dan het snelste record (wereld record of regionaal record) dat ooit in die regio is gevlogen en heeft daarvoor een lijst van minimum snelheden opgesteld die overtroffen dienen te worden.

Om een afgang voor de CSZ en financiele schade (166 Euro) voor de aanvrager te voorkomen, schreef ik in een Email aan deze commissie op 1 februari 2014 de volgende alinea:
Op de FAI site zag ik dat Max Leenders ook een regionaal record had geclaimd op de 1000 km retour met een snelheid van rond de 145 km/u.
Volgens de FAI website staat het regionale Afrika record voor die afstand op 152,7 km/u gevlogen door ene Binder. Zie attachment.
Misschien de moeite waard om even uit te zoeken voordat je 100 Zwitserse francs betaalt voor een officiele aanvraag.
Over het algemeen dien ik zelf, als er iets in de regels niet duidelijk is, gewoon een recordclaim in. Als er iets niet goed is, dan hoor je het vanzelf. Anders ligt het als het volkomen duidelijk is dat de vlucht zelf niet voldoet voor een record aanvraag en ik daarvan op de hoogte ben. Dan zou ik, als ik toch een aanvraag indien, speculeren op een fout van de beoordeler. Daar begin ik niet aan.

De claim werd tot mijn verbazing echter door de CSZ gesteund en tot mijn nog veel grotere verbazing door de FAI toegewezen :eek:
Op het forum van de KNVvL stond het volgende te lezen
Deze recordvlucht met een snelheid van 145.37km/h over een out-and-return van 1000km in Zuid Afrika heeft nu ook een FAI erkenning gekregen.

FAI has ratified the following Class D (Gliders) African record :
================================================
Claim number : 17034
Sub-class :DO (Open Class Gliders)
Category: General
Type of record : Speed over an out-and-return course of 1 000 km
Course/location : Douglas Backhouse (South Africa)
Performance : 145.37 km/h
Pilot : Max H.S. Leenders (Netherlands)
Crew : Edo Kwant (Netherlands);
Glider : Nimbus 4 DM / Schempp-Hirth
Date :19.01.2014
Previous record : no record set yet
Nu kan je natuurlijk roepen:" jippie, ze hebben het niet gezien, en ik heb lekker een record toegewezen gekregen (met een veel te lage snelheid)", maar,..... wie wil er nu zo een record verkrijgen? Bovendien raakt iedereen in verwarring omtrent de regels die op dit gebied toch aan duidelijkheid niets te wensen overlaten.
Kwalijker is, dat de commissie sportzaken van de KNVvL hieraan meewerkt, terwijl onomstotelijk vaststaat dat ze van de problematiek van te voren op de hoogte waren. Dan zou je, voordat er een officiele aanvraag wordt ingediend, er eerst even een briefje aan kunnen wagen. Net doen alsof je neus bloedt, gewoon geld storten en een claim indienen is in zo'n geval een twijfelachtige handeling. Het valt me op dat, sinds er een nieuw lid binnen de CSZ is opgestaan, er een vreemde wind waait.

Omdat ik van deze gang van zaken niets begreep, heb ik de FAI een brief geschreven, die ik gisteren heb gepost. Hij is dus nog onderweg naar Zwitserland.

De FAI heeft echter nu al het record ingetrokken, omdat de minimale snelheid niet was gehaald. Kennelijk is iemand wakker geworden in Lausanne. Raar dat men dat niet vóór de toekenning ontdekt.

Op zweefportaal, een forum van de KNVvL, is er iets over te vinden.
Zie: http://www.zweefportaal.nl/main/forum/v ... post_23047
FAI has cancelled the following Class D (Gliders) African record:
================================================
Claim number : 17034
Sub-class :DO (Open Class Gliders)
Category: General
Type of record : Speed over an out-and-return course of 1 000 km
Course/location : Douglas Backhouse (South Africa)
Performance : 145.37 km/h
Pilot : Max H.S. Leenders (Netherlands)
Crew : Edo Kwant (Netherlands);
Glider : Nimbus 4 DM / Schempp-Hirth
Date :19.01.2014
Current record : no record set yet
Reason for cancellation: Minimum performance not reached
================================================

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: FAI fluit Comm. Sportzaken KNVvL terug

Bericht door Jan Ritsma » 04 sep 2014, 21:04

Nu al een reactie op mijn brief van 2 september. Wist niet dat de post naar Zwitserland zo snel was.
Ik vroeg om uitleg omdat ik gezien de toekenning van dat record niet meer wist wat de betekenis van de minimum performance list was. Dat is nu duidelijk. De FAI bied zijn verontschuldigingen aan voor de verwarring en heeft kennelijk ook geen 6 maanden nodig voor een antwoord zoals sommige Nederlandse zweefvliegorganisaties...

Afbeelding

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: FAI fluit Comm. Sportzaken KNVvL terug

Bericht door vanzomeren » 16 sep 2014, 10:48

Onderaan in de recordlijst staat nog steeds dat de vlucht FAI ratified is.
http://home.wxs.nl/~kpt9/records00alg.htm

Plaats reactie