Vragen aan de IL&T

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan Ritsma » 13 dec 2012, 08:25

Het blijft regenen in ZuidAfrika. Dat levert wat extra tijd op om de regelgeving, die met de dag kolossaler wordt, uit te spitten.

Naar mijn mening moeten we ons zorgen maken over een (te) machtige KNVvL, omdat de KNVvL door de burger nauwelijks te controleren valt. Er worden echter steeds meer publiekrechtelijke taken aan de KNVvL overgedragen (Uitgifte van brevetten). Dat zie ik als ongewenst, zolang dat gebeurt voordat er een deugdelijke rechtspositie van de individuele burger gewaarborgd is.
Zoals we allemaal weten verloopt het kontakt met onze Koninklijke vereniging vaak zeer moeizaam en soms helemaal niet.
Zo ben ik al 8 maanden bezig op de meest simpele vragen omtrent integreteit een antwoord van het ABZ te krijgen. Dat zijn natuurlijk belachelijke termijnen, zeker ten aanzien van een zo belangrijk onderwerp. Het ligt derhalve in mijn bedoeling bezwaar te maken bij de IL&T en in beroep te gaan bij de bestuursrechter tegen het ongebreideld overdragen van publiekrechtelijke taken aan de KNVvL voordat de rechtspositie van de individuele burger tegenover de KNVvL genoegzaam vast staat. Daarom verzond ik heden deze Email aan de IL&T. Een WOBverzoek om alle documenten aangaande de op handen zijnde overdracht van taken van de IL&T aan de KNVvL verzond ik reeds één maand geleden. Wordt vervolgd

Mijne heren,

Uit berichten van de KNVvL blijkt dat U in bespreking bent met deze organisatie over het mogenlijk overdragen van de uitgifte van brevetten voor sportvliegers. Zweefvliegbewijzen (GPL)worden op dit moment al door de KNVvL uitgegeven.

Mijn vraag is hoe in deze situatie de rechten van de individuele vliegers gewaarborgd zijn. Zoals U weet valt de ivw onder de algemene wet bestuursrecht Dat opent de mogelijkheid om gebruik te maken van de Wet Openbaarheid van Bestuur, de wet dwangsom, bezwaar en beroep en de gang naar de bestuursrechter. Omdat de KNVvL naar mijn idee tot nu toe niet als bestuursorgaan als bedoeld in de AWB aan te merken is/was, verzoek ik U mij mede te delen:
1) hoe en of U deze vergaande uitholling van rechten van de individuele burger denk te (moeten) compenseren.
2)Door het delegeren van publiekrechtelijke taken door een bestuursorgaan aan een ander orgaan zal onder bepaalde voorwaarden dat andere orgaan onder de AWB komen te vallen. Bent U van mening dat de KNVvL op dit moment geheel of gedeeltelijk onder de AWB valt? Gaarne een uitvoerige motivering.
3) Heeft U tot op heden in de onderhandelingen met de KNVvL rekening gehouden met dit vraagstuk aangaande de AWB?
Zo ja, op welke wijze en heeft zich op dit punt al iets gematerialiseerd.
4)Op welke termijn verwacht U de uitgifte van sportbrevetten over te (kunnen)dragen aan de KNVvL?
5)Valt naar Uw mening deze overdracht onder een "besluit van een bestuursorgaan (IL&T)als bedoeld in de AWB waartegen door belanghebbenden bezwaar en beroep open staat. Zo nee, waarom niet?

Ik verzoek U op deze vragen mij binnen twee weken te antwoorden.

Met vriendelijke groet,
J. Ritsma

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door vanzomeren » 14 dec 2012, 07:17

Zou het niet verstandiger zijn om dit soort problemen eerst met de KNVvL te bespreken?
Dit soort acties kan alleen maar extra geld kosten en vertragingen veroorzaken :frown:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan Ritsma » 14 dec 2012, 22:01

Heb jij wel eens een brief aan de KNVvL gestuurd? En? binnen 3 maanden antwoord gehad?
En als je uberhaupt antwoord hebt gehad, had dat dan iets te maken met je vraag? Kortom, sloeg het ergens op?
Twee jaar geleden heb ik eens schriftelijk om de financiele stukken gevraagd..... Ik moet nog steeds een reactie ontvangen.
Met en dergelijke instelling kan je nu eenmaal niet op een aanvaardbare manier van gedachten wisselen. De drie of vier vragen over integriteit die ik 8 maanden geleden stelde zijn ook nog steeds niet beantwoord.
Als de KNVvL onder de AWB valt is dat gedrag snel afgelopen, want anders kost het ze erg veel geld. Zoniet, dan zijn we met z'n allen straks aan de heidenen overgeleverd en dat wil ik graag voorkomen.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan Ritsma » 18 dec 2012, 07:40

Een kleine update: de onderstaande Email ontving ik als antwoord op mijn uitgebreide vraag aan het IL&T.
Men weet van niets! :fp: Ik heb ze de link gestuurd die ook onderaan dit bericht staat, met het verzoek om mijn Email door te sturen aan iemand binnen het IL&T die er WEL iets van weet. :ai:
Afwachten maar weer :wait:
Geachte heer Ritsma,
Het is ons niet bekend dat er besprekingen met de KNVvL worden gevoerd over de overdracht van de uitgifte van brevetten.
Deze worden, zoals u weet, uitgegeven door KIWA Register B.V.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl
http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-knvv ... -brevetten

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Nieuws van de KNVvL

Bericht door Jan Ritsma » 22 dec 2012, 09:26

Toekomst van het KEI i.v.m. Europese brevetten
Publicatiedatum: 21-december-2012 11:08

In september heeft de KNVvL een voorstel gepresenteerd aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu over brevetuitgifte en alle andere activiteiten voortvloeiende uit de nieuwe Europese wetgeving ten aanzien van Flight Crew Licensing. Insteek hierbij was dat de sector invulling zou willen geven aan de recreatieve luchtvaart, inclusief het huidige RPL (dat nu wordt uitgegeven door het Kiwa).

De reacties op dit voorstel waren positief, en de toezegging was gedaan dat er voor de kerst een inhoudelijke reactie zou zijn.Op 20 december jl. heeft de sector te horen gekregen dat zij aan de slag kan met het uitwerken van een businessplan voor ongemotoriseerde luchtvaart (inclusief brevettenuitgifte en andere taken voor alle ballonvaarders).

Verdere uitbreiding van taken is op het moment niet mogelijk in verband met het langdurige contract dat de overheid gesloten heeft met Kiwa.

Dit betekent niet dat de taak al gegund is aan de sector/ KNVvL Examinerings Instituut. Een gedegen businessplan moet er nu opgezet worden, in aanvulling op het plan dat al ingediend is.
Hoe zet je via een glibberig psychologies verhaal een mislukking om in een schijnbaar succes?
Hoe kan je een poisitieve reactie krijgen terwijl een inhoudelijke reactie niet gegeven is?
Als die inhoudelijke reactie dan komt, blijkt dat het voorstel van de tafel is geveegd en dat gezien het tot nu toe, naar mening van het ministerie, ondeugdelijke businessplan van KEI (KNVvL Examinerings Instituut) het zelfs nog niet eens zeker is dat de huidige uitgifte van het GPL in handen van de KNVvL zal blijven. Daarvoor moet alsnog een "aanvullend businessplan" worden overhandigd.
Maar, de reacties waren positief :hilarius:

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan Ritsma » 08 jan 2013, 05:10

Het onderstaande verhaal ontving ik gisteren van de IL&T.
De gedetailleerdheid is op zijn zachtst gezegd teleurstellend.
Het recordvliegen in ZuidAfrika heeft nog een week prioriteit, waarna ik, zodra ik tijd heb, via de WOB de onder genoemde "position Paper" tesamen met alles reacties bij het ministerie via de WOB zal opvragen.

Reactie Via e-mail (Inspectie Leefomgeving en Transport) 07/01/2013 09:26 VM
Geachte heer Ritsma,

Excuses voor de opgelopen vertraging bij de beantwoording van uw vraag.

Door de KNVvL/AOPA is bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu een "position paper" ingediend, waarbij men verzoekt om door middel van een gezamenlijk op te richten stichting te worden aangemerkt als "Competent Authority"(bevoegd gezag) voor de General Aviation.
Op dit verzoek is nog geen beslissing genomen. Bij het besluit zullen alle daarvoor in aanmerking komende elementen zorgvuldig worden afgewogen.
Zo zal moeten worden voldaan aan alle eisen die ingevolge de Europese Regelgeving worden gesteld aan een "Competent Authority". Ergo alle eisen van part Authority Requirements for Aircrew ( part ARA) van de EU verordening 290/2012. Ook de rechtsbescherming van de burger en de administratieve lasten zullen hierbij een rol spelen.
In dit verband zij overigens opgemerkt, dat een private organisatie belast met publiekrechtelijke taken onder de werking van de AWB valt.
Resumerend ;er is nog geen besluit mbt de "position paper" van de KNVvL/AOPA.
Er zal bij de besluitvorming sprake zijn van een zorgvuldige afweging van alle daarmee verband houdende belangen. De rechtsbescherming van de burger zal daarbij dienen te worden gewaarborgd.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
www.ilent.nl

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan de Hulster » 08 jan 2013, 07:09


Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Vragen aan de IL&T

Bericht door Jan Ritsma » 10 jan 2013, 12:02

Jan de Hulster schreef:bedoel je dit waarschijnlijk?

http://www.aopa.nl/wp-content/uploads/2 ... final1.pdf
Hi Jan, ja dat bedoel ik. Ik wil alleen de details graag weten. Alle details. Normaal interesseert mij de papierwinkel niets maar soms weten mensen mij maximaal te motiveren. Ik ga het allemaal uitzoeken. Het zou niet leuk zijn om later tot de ontdekking te komen dat we van de regen in de drup zijn geraakt.

Ondertussen babbelen we nog wat door met de IL&T die ik nogmaals verzocht wat dieper in te gaan op mijn vragen.
Wat mij stoort aan die inspectie is dat men de brieven niet ondertekent. Ik vind dat niet fatsoenlijk, maar dat zal wel ouderwets zijn.

Ze bevestigen in ieder geval met nadruk, dat er voor zweefvliegen NIETS is vereist. Alle regeltjes, moeilijkdoenerij etc. komt nu van de KNVvL en de clubs. Er bestaat geen zweefvlieginstructeur, er bestaat geen examinator, er bestaat geen keuring voor zweefvliegers en er bestaat geen GPL. Alle kosten rompslomp en gezanik komen dus vanuit ons zelf. Ze zeggen feitelijk ongevraagd dat de KNVvL geen enkele wettelijke status heeft en dat een lidmaatschap niet vereist is.
(vertel het Tim Drubbel nog even, de zweefvliegende advocaat die meent dat je er niet mee weg komt als je als zweefvlieger geen keuringsbewijs kan tonen aan een opsporingsambtenaar)
Geachte heer/mevrouw,

Daar U U zelf niet bekend maakt of Uw antwoorden ondertekent, is het mij onmogelijk U gericht aan te spreken.
Daarvoor mijn excuses.

Met betrekking tot deze zaak is mij het volgende nog niet geheel duidelijk:
Op dit moment geeft de KNVvL GPLs (glider pilot licences) uit.
Kunt U mij zeggen welke wettelijke status deze papieren hebben en op welke wetsartikelen die berust?
Kunt U mij tevens zeggen of de KNVvL naar
aanleiding van het uitgeven van deze papieren onder de AWB valt?
Mocht het ministerie uiteindelijk besluiten om de gehele recreatieve licence uitgifte aan de KNVvL over te dragen, zou dat dan een besluit zijn als bedoeld in de AWB, waar bezwaar en beroep tegen open staat?

Met vriendelijke groet,
J. Ritsma



Geachte heer Ritsma,

Voor het recreatief vliegen op niet gemotoriseerde luchtvaartuigen is geen brevet nodig gebaseerd op enige regelgeving Men moet slechts kennis van het LVR kunnen aantonen.
Hiervoor is geen examen vereist of wat dan ook. Het is low profile geregeld.
Er is sprake van deregulering/zelfregulering. Er is dus geen wetsbasis.
Het document dat thans door de KNVvL wordt uitgegeven is geen officieel overheidsdocument en valt dus niet onder de werking van de AWB. Het heeft geen officiele status. Wel zou men hierdoor eventueel kennis van het LVR kunnen aantonen. Maar dat kan ook op een andere manier. Dit is niet geregeld. Men is niet verplicht lid te zijn van de KNVvL.
Als het ministerie besluit taken over te dragen aan de KNVvL, zal hiervoor een bepaling in de wet nodig zijn (attributie) danwel zal dit kunnen op basis van een contract met een mandaat besluit.
Een privaatrechtelijk contract valt niet onder de werking van de AWB.
Ook het tot standkomen van een wet met algemene strekking valt niet onder het regime van de AWB voor wat betreft bezwaar en beroep.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum
ILT/Handhavingsbeleid
Inspectie Leefomgeving en Transport
Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag
Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag
088 489 0000 (lokaal tarief)
http://www.ilent.nl
Klant Via e-mail (J Ritsma) 09/01/2013 09:12 VM
KNVvL en de Algemene wet bestuursrecht

Plaats reactie