SZT een erkende vliegschool?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

SZT een erkende vliegschool?

Bericht door Jan Ritsma » 19 jan 2010, 22:50

Gezien de gerezen twijfels of alles wel zo professioneel gaat bij de SZT vroeg ik mij af wat de "erkenning" van de IVW waar de SZT mee schermt eigenlijk inhield. Dus verzocht ik de IVW om informatie
Mijne heren,
Het is mij bekend dat de IVW bepaalde luchtvaartbedrijven "erkend".
Zo is bijvoorbeeld de "Stichting Belang Zweefvliegers Terlet" naar eigen zeggen een "erkende vliegopleiding". Na veel zoeken op Uw website heb ik hierover echter weinig kunnen vinden.
De volgende vragen zou ik U hierbij willen stellen:
1) Wat houdt deze erkenning precies in.
2) Welke eisen worden gesteld aan een vliegschool voordat een dergelijke erkenning wordt verstrekt.
3) waar kan ik een lijst vinden van erkende vliegscholen/onderhoudsbedrijven in Nederland.

Met dank voor Uw moeite,
Het antwoord luidde als volgt:
Het is juist dat de opleidingsinstelling Stichting Belang Zweefvliegers Terlet een erkenning heeft als geregistreerde opleidingsinstelling van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dit houdt in dat de aanvraag voor de erkenning wordt getoetst aan het wettelijk kader, gesteld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001. Bij een initiële aanvraag en bij een nieuwe module wordt het opleidingshandboek door een inspecteur-vlieger van de Inspectie Verkeer en Waterstaat beoordeeld. De luchtvaartuigen en de verzekeringsbewijzen van de vliegschool zijn bij IVW geregistreerd, de instructeurs zijn bij IVW bekend en er wordt gecontroleerd of hun brevetten geldig zijn. Er vinden vooralsnog geen audits plaats bij de geregistreerde opleidingsinstellingen.
Aan gekwalificeerde opleidingsinstellingen worden strengere eisen gesteld en hier vinden tevens audits plaats, waarbij o.a. wordt gekeken naar het kwaliteitssysteem.
Bijgaand treft u de lijst aan van erkende vliegscholen en onderhoudsbedrijven.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Inspectie Verkeer en Waterstaat
Toezichteenheid Luchtvaartoperationele Bedrijven
Postbus 90653
2509 LR Den Haag
t: 088 489 00 00 (lokaal tarief)
http://www.ivw.nl

Voor alle vragen over producten en diensten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat kunt u bellen
via: 088 489 00 00, tegen lokaal tarief.
De SZT is dus erkend als zijnde geregistreerd. Kwaliteit wordt niet beoordeeld.
Wel wordt het opleidingshandboek beoordeeld, er wordt gekeken of de opgegeven instructeurs een bevoegdheid hebben en er wordt gekeken of de vliegtuigen verzekerd zijn. De SZT is echter geen gekwalificeerde onderwijsinstelling.

Volgens verschillende deelnemers geeft de penningmeester van de SZT met enige regelmaat (proef)lessen.
De IVW liet mij weten dat de penningmeester niet op de instructielijst staat omdat hij geen bevoegd TMG-instructeur is.
Let op dat U van deze man dus geen les krijgt.
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 01 apr 2010, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: SZT een erkende vliegschool

Bericht door Jan Ritsma » 01 apr 2010, 10:02

Op:http://www.motorvliegschool.nl staat de volgende bewering:
Uiteraard zorgen wij voor een hoge kwaliteit want wij zijn een door het rijk erkende vliegschool
Deze uitspraak staat dus op gespannen voet met de waarheid omdat het woordje "want" suggereert dat er door het rijk op kwaliteit gelet zou worden.
Zoals U in het voorgaande hebt kunnen lezen is dit dus absoluut niet het geval!

Plaats reactie