Primeur dieselmotoren luchtvaart

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door pro » 12 jan 2011, 14:49

Weet iemand hoe het staat met de ontwikkeling van dieselmotoren in de luchtvaart?
Als ik dit zo lees, zijn er al kisten met dieselmotoren leverbaar en gecertificeerd in 60 landen.

Zou dan ooit nog gesproken kunnen worden van "een primeur in Europa om een zweefkist op te slepen met een dieselmotorkist"?
Is iemand ál die Europese zweefstrips afgegaan om vast te stellen dat daar nog nooit een zwever achter een diesel is opgesleept? :twisted:

wm1
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2010, 13:36

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door wm1 » 12 jan 2011, 20:51

Oy, Pro, where have you been lately? Zelfs bij één van je vorige clubs vliegt er een. En op dat vliegveld zelfs meerdere. Maar, bij mijn weten, wordt er (in Nederland?) nog niet mee gesleept. Of ÍK heb liggen slapen.... :twisted:

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door pro » 12 jan 2011, 22:54

wm1 schreef:Oy, Pro, where have you been lately? Zelfs bij één van je vorige clubs vliegt er een. En op dat vliegveld zelfs meerdere. Maar, bij mijn weten, wordt er (in Nederland?) nog niet mee gesleept. Of ÍK heb liggen slapen.... :twisted:
Hi Whiskey Mike, bedankt voor de wake-up call.

Een dieselmotor is dus allang geen primeur meer in Nederland.
Ze vliegen bij bosjes :muziek:
(na levering & certificatie :lol: )

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door Thomas » 13 jan 2011, 13:08

Er vliegen al heel wat kisten rond met dieselmotor, de bekendsten zijn afkomstig van Diamond Aircraft (DA20, DA40, DA42, erg populair bij vliegscholen). Ook vliegen er heel wat Robins en C172 rond met dieselmotor (vooral als retrofit).

Hoe het zit met sleeptoestellen met dieselmotor, weet ik niet zo goed, maar ik stel met toch wel vragen bij de betrouwbaarheid en operationele kosten. De betrouwbaarheid van dieselmotoren in de luchtvaart slaat nog steeds te wensen over, en ik stel me voor dat het sleepvliegen (volgas naar 500m, gas eraf en weer naar beneden) allesbehalve goed is voor een dieselmotor.

Ik ben benieuwd naar clubs met diesel-sleper over de betrouwbaarheid :)

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door pro » 13 jan 2011, 13:24

Thomas schreef:Er vliegen al heel wat kisten rond met dieselmotor, de bekendsten zijn afkomstig van Diamond Aircraft (DA20, DA40, DA42, erg populair bij vliegscholen). Ook vliegen er heel wat Robins en C172 rond met dieselmotor (vooral als retrofit).

Hoe het zit met sleeptoestellen met dieselmotor, weet ik niet zo goed, maar ik stel met toch wel vragen bij de betrouwbaarheid en operationele kosten. De betrouwbaarheid van dieselmotoren in de luchtvaart slaat nog steeds te wensen over, en ik stel me voor dat het sleepvliegen (volgas naar 500m, gas eraf en weer naar beneden) allesbehalve goed is voor een dieselmotor.

Ik ben benieuwd naar clubs met diesel-sleper over de betrouwbaarheid :)
Met die betrouwbaarheid schijnt het helemaal goed te zitten.
En als het goed voor het "milieu" (de centen) is, moet je een eventueel onbetrouwbaarheidje natuurlijk wel op de koop toe nemen :grin:
Ik ben eerder benieuwd hoe we nu zekerheid krijgen dat er NERGENS in Europa ooit met een dieselmotor is gesleept.
Als je strip lang genoeg is, kun je een uitval halverwege de baan altijd oplossen met een veilige landing, dus ik denk dat de nieuwe baan van Teuge prima geschikt is om eens een sleepje te proberen. :grin: (heeft Teuge natuurlijk wel de primeur van Europa...)

wm1
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2010, 13:36

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door wm1 » 13 jan 2011, 15:20

@ Thomas: "...(volgas naar 500m, gas eraf en weer naar beneden)..." is voor geen enkel type zuigermotor goed. Dus, ook bij de diesel "met beleid";
@ Pro: Helaas "...om eens een sleepje te proberen...". De diesel zal dan nog ge-STC'd moeten worden door IVW (geheimtaal voor certificeren) en, nogmaals, ik weet niet of dat in Nederland (en omgeving) al gebeurd is. Als je dan tóch spreekt over milieu (CO2 uitstoot en geluidsemissie) en, voor de clubs, muntjes: ik ben nog steeds bezig om de MLA als sleepkist in Nederland er door te krijgen, maar van mijn pogingen ligt "Den Haag" (nog) niet zo erg wakker. Enne, tsja, Teuge is natuurlijk altijd wel een mooi veld voor primeurs :tup:

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door pro » 13 jan 2011, 15:56

wm1 schreef: "De diesel zal dan nog ge-STC'd moeten worden door IVW (geheimtaal voor certificeren) en, nogmaals, ik weet niet of dat in Nederland (en omgeving) al gebeurd is."

:? en deze dan:
SMA Safran Group, the SR305-230 engine, 230 HP air cooled 4 cylinder, certified and STC available for retrofit.

Andere vraag: weet jij of TNO inmiddels al een geluidsmeting heeft gedaan bij Teuge om de voor het menselijk gehoor (subsidie-eis) waarneembare geluidsreductie te hebben kunnen vaststellen nu er zoveel stillere dieselkisten in de Teugse geluidscontouren rondvliegen?

En hoeveel subsidie is er op Teuge in totaal verkregen voor de geluidsreductie door diesel-innovaties?
Of is een slimme subsidie-adviseur vergeten een project "Donker & Stil" op te starten?

wm1
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2010, 13:36

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door wm1 » 14 jan 2011, 11:25

@Pro: "...certified and STC available for retrofit....": d.w.z. deze motor kan/mag dus de benzine-zuigermotor vervangen, maar alleen voor normaal gebruik. Voor het slepen moet een vliegtuig (b.v. een type dat nog nooit gesleept heeft) mét eventueel dieselmotor (opnieuw) gecertificeerd worden. Dat is b.v.nu ook het probleem met de MLA.
Over je andere vragen m.b.t. Teuge: helaas, ik weet het niet. Tsja, als ik op Teuge ben, ben ik óf aan het vliegen óf aan de bar aan het ou_ _ h_ _ren. Dus, als je weer 'ns op Teuge bent (jouw favoriete vliegveld :hilarius: ...., toch?!), kom maar naast me zitten. Vertel ik je alles over de diesel en de MLA.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door Peter » 14 jan 2011, 11:51

Het begint mij een beetje onduidelijk te worden.
Stel dat de Maule die de SZT heeft besteld maar nog steeds niet gecertificeerd is in de US nu eindelijk daar zijn papieren krijgt.
Betekent dat dan dat hij voor de EU of zelfs Nederland dan weer gecertificeerd moet worden en daarna appart nog eens voor slepen, of begrijp ik dat verkeerd?

Thomas
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2010, 07:50

Re: Primeur dieselmotoren luchtvaart

Bericht door Thomas » 14 jan 2011, 12:53

Ja, voor Europa/EASA moet hij nog eens gekeurd worden (tenzij hij moet N-letters gaat vliegen), maar omdat de kist dan al een FAA goedkeuring heeft, is dat normaal wel iets eenvoudiger (vooral papierwerk).
De sleepinstallatie moet per type ook nog eens gekeurd zijn, maar dat is denk ik al gebeurd, er vliegen toch al Maule-sleepkisten rond?

Plaats reactie