Subsidie Maule

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Subsidie Maule

Bericht door Jan Ritsma » 12 feb 2011, 11:13

Jan de Hulster schreef:Een knap in elkaar gezette brief van de SZT moet ik zeggen. (de brief van 26 januari 2011)

Wat me intrigeert is punt 4 uit de brief van de SZT richting Provincie Gelderland.

4. Gewaardeerd is de bereidheid van uw College een voorschot op de subsidie te
verstrekken.
De redenen daarvoor waren tweeledig :

-gebruikelijk is bij bestellingvan een vliegtuig een aanbetaling te doen. ($ 25.000 )
-Door de vertraging, die is opgetreden is de motor van het huidige sleepvliegtuig door zijn uren, hetgeen
vervanging nodig maakte. ( ca € 25 .000 ) Daarmee is de besteding van het
voorschot in relatie tot het sleepvliegtuig verklaard

Daar zou je uit kunnen begrijpen dat:
Van het voorschot ca. 25.000 Euro is besteed aan de vervanging van de motor van het huidige sleepvliegtuig, wat dus de Husky is?
Als dat zo is, weet iemand dan of dat inderdaad gebeurd is?

En Jan Ritsma een vraagje:
Waarom hebt je de namen weggeblokt als deze stukken (= de brieven) via WOB toch openbaar kunnen worden?
Of doet de verstrekker dat?
Om met het laatste te beginnen, ik heb niets weggeblokt (dat moet je toch zo langzaam aan wel weten ;) ).
De stukken zijn mij zo aangeleverd.

Wat duidelijk is is dat de SZT zelf aangeeft dat dat voorschot al is uitgegeven :ai:
De vraag is waar aan? Ik moet het nog even opzoeken in de inmiddels rijke bron van informatie op dit forum maar ergens staat me bij dat Rob van der Meulen ooit aan de obligatiehouders heeft verklaard dat een gedeelte van de obligatielening in de motor van de Husky is verdwenen. Nu kan het natuurlijk zijn dat die motor dit jaar wéér kapot was :ai: want anders duikt de stelling op:"wie liegt moet een ijzeren geheugen hebben :grin: "
Dat de rest van het geld in de aanbetaling van de maule zou zitten lijkt onmogelijk omdat die al is gedaan in 2005/2006 en dat subsidievoorschot rond augustus 2010 is ontvangen.

Hoe het ook zij. Het geld is weg. Dat soort moeilijkheidjes krijg je nu eenmaal als je een hardnekkig steeds weer opduikend liquiditeitsprobleem hebt :hypo:

NB Ik vond deze posting waar aan Frank Olijslagers werd verteld dat een niet onaanzienlijk deel van de obligatielening in de motor van de Husky was verdwenen. Zie: http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... ekort#p124

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Subsidie Maule

Bericht door pro » 12 feb 2011, 11:40

Uit het betalingsoverzicht blijkt, dat het voorschot is overgemaakt op woensdag 14 juli 2010 (zie tijdstempel onderaan). Een plotselinge onvoorstelbare vlotheid in handelen legt de provincie hier aan de dag!

De provincie was sneller met betalen dan ze zelf konden schrijven:

In de brief van 16 juli 2010 schrijft de provincie: "het bedrag binnenkort aan u wordt overgemaakt..... De wettelijke termijn voor betaling bedraagt zes weken, maar wij streven ernaar de betaling binnen drie weken te verrichten".

Het geld was op 14 juli 2010 bij de provincie al de deur uit! :!:

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Subsidie Maule

Bericht door pro » 12 feb 2011, 12:12

Jan de Hulster schreef:Een knap in elkaar gezette brief van de SZT moet ik zeggen. (de brief van 26 januari 2011)

Wat me intrigeert is punt 4 uit de brief van de SZT richting Provincie Gelderland.

4. Gewaardeerd is de bereidheid van uw College een voorschot op de subsidie te
verstrekken.
De redenen daarvoor waren tweeledig :

-gebruikelijk is bij bestellingvan een vliegtuig een aanbetaling te doen. ($ 25.000 )
-Door de vertraging, die is opgetreden is de motor van het huidige sleepvliegtuig door zijn uren, hetgeen
vervanging nodig maakte. ( ca € 25 .000 ) Daarmee is de besteding van het
voorschot in relatie tot het sleepvliegtuig verklaard
Daar zou je uit kunnen begrijpen dat:
Van het voorschot ca. 25.000 Euro is besteed aan de vervanging van de motor van het huidige sleepvliegtuig, wat dus de Husky is?
Als dat zo is, weet iemand dan of dat inderdaad gebeurd is?
Hi Jan,

Goede vraag. Heb ik geen antwoord op.
Ik belicht hetzelfde stukje tekst even vanuit een andere invalshoek:

Er staat: "gebruikelijk is..... aanbetaling te doen. ($ 25.000)".
Dat is subtiel voor:
"feitelijk hébben wij geen aanbetaling gedaan terwijl wij wel een koopoptie met datum 10.12.2004 waaruit moest blijken dat wij $ 25.000 zouden hebben aanbetaald, hebben ingestuurd met het oog op verkrijging van voorschot"

Ik zou niet kunnen begrijpen waarom anders wordt gerefereerd aan exact 25K.
Ik begrijp wél waarom wordt gerefereerd aan die 25K, vanuit het onderstreepte tekstdeel en met de wetenschap dat de ambtenaren in december 2010 ter kennis is gekomen dat er iets aan de hand was met dat koopcontract (en die Rechnung 75 trouwens ook) en dat de ambtenaren en de subsidiegenieter tussen december 2010 en 26 januari 2011 contact hebben gehad en hebben gecommuniceerd, welke comunicatie niet in het openbaar toegankelijke dossier is terug te vinden....

Ik doe een suggestieve speculatie:
Het is niet ondenkbaar dat, nadat de ambtenaren in dec. 2010 waren geconfronteerd met omissies in dit subsidiedossier, zij dit in contact met SZT ter sprake hebben gebracht en dat de wens is ontstaan aan de ter discussie gestelde stukken (koopcontract en Rechnung) een wending te geven waardoor voor publiek zou moeten blijken dat deze stukken niet van wezenlijke betekenis en dus van verwaarloosbare invloed zijn geweest voor de subsidievertrekking.
Er moe(s)t een "koninklijke uitweg" worden gevonden.
Zowel voor het feit dat het geld er niet is, als ook voor het feit dat hetgeen uit ingestuurde stuk moest blijken, een valselijk gewekte schijn betrof:
Een aanbetaling waarvoor een bankgarantie is gegeven, is terug te ontvangen van Willy's bank -want Willy heeft nog niet geleverd-
Als dus het koopcontract van 10.12.2004 klopte en er inderdaad 25 K zou zijn betaald waarvoor SZT een bankgarantie zou hebben ontvangen, dan zou die 25 K op de bank van Willy staan en door SZT op te vragen wegens niet-levering.

Op de motoruren van de huidige sleepkist heeft die bankgarantie geen enkel slot gelegd.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Subsidie Maule

Bericht door Jan de Hulster » 12 feb 2011, 12:36

Inderdaad een interessante invalshoek die je daar stelt.
(als die maar niet te groot is! :frown: )

Nou we lezen het wel weer eens hoe dit uiteindelijk afloopt.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Subsidie Maule

Bericht door Jan Ritsma » 12 feb 2011, 13:46

Om het geheugen even op te frissen:
Welke situaties kunnen leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid van een bestuurder
Hieronder worden situaties genoemd die kunnen leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders. Deze lijst is gebaseerd op aanspraken die in de praktijk regelmatig hebben plaatsgevonden. Dit is echter geen limitatieve opsomming. Het is afhankelijk van de specifieke, individuele situatie of een claim door de rechter wordt toegewezen c.q. of er dekking is op de verzekering.

* Ten aanzien van de boekhouding: Nalaten een boekhouding bij te houden, Niet of te laat opmaken van de jaarrekening en nalaten te zorgen voor de eventuele publicatie, In het jaarverslag een misleidende voorstelling geven van de positie van de vereniging/stichting.
* Het zonder behoorlijke voorbereiding nemen van beslissingen met verregaande financiële consequenties, zonder aandacht te besteden aan het behoorlijk op schrift stellen van gemaakte afspraken.
* Het aangaan van voor de rechtspersoon nadelige verplichtingen terwijl een faillissement op korte termijn niet ondenkbaar is.
* Het verwaarlozen van de kredietbewaking.
* In situaties van dreigende betalingsonmacht crediteuren van de rechtspersoon selectief betalen.
* Het negeren van tegenstrijdige belangen van een bestuurder – zakelijk of privé.
* Het niet of niet op tijd informeren van toezichthouders over ontwikkelingen die voor hen van belang zijn.
* Handelen in strijd met het doel van de rechtspersoon zoals genoemd in de statuten.
* Onvoldoende deskundigheid of besluiteloosheid van bestuurders. Zoals het niet aanvragen van het faillissement van de rechtspersoon, terwijl duidelijk is of behoort te zijn dat de rechtspersoon de verplichtingen niet meer kan nakomen.
* Het verstrekken van financieringen aan derden, bestuurders of aandeelhouders zonder daarvoor zekerheid te vragen.
* Het aangaan van verplichtingen waarvan bekend is of bekend moet zijn dat de rechtspersoon ze niet kan nakomen.
* Zwart’ontvangen en ‘zwart’ betalen van bedragen (incl. lonen).
* Ongerechtvaardigde persoonlijke verrijking.
* Het niet voldoen aan de in een subsidie gestelde eisen, waardoor een ontvangen subsidie wordt teruggevorderd.
* Geen reservering maken voor een (voorzienbare) naheffing van vennootschapsbelasting.
Nu de SZT in haar eigen brief al aangeeft ernstig rekening te houden met een intrekking van de subsidie en het terug moeten betalen van het voorschot moeten ze ook met deze (rode) clausule rekenen. :ai:

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Subsidie Maule

Bericht door Sieb » 12 feb 2011, 14:18

Jan de Hulster schreef:Een knap in elkaar gezette brief van de SZT moet ik zeggen.

-Door de vertraging, die is opgetreden is de motor van het huidige sleepvliegtuig door zijn uren, hetgeen
vervanging nodig maakte. ( ca € 25 .000 ) Daarmee is de besteding van het
voorschot in relatie tot het sleepvliegtuig verklaard
[/color]
Daar zou je uit kunnen begrijpen dat:
Nou dit is inderdaad een mooie verklaring van het uitgeven van een subsidie aan iets waarvoor die subsidie nu juist niet is bedoeld nl het vervangen van de huidige geluidproducerende motor door een stil sleepvliegtuig. Daarmee verspeel je het recht op de subsidie. Verder wordt hiermee verklaard dat SZT een cash flow probleem heeft want ze kunnen niet eens 25K vrijmaken om een nieuwe motor te kopen op een moment waarop ze wellicht de hele nieuwe Maule al hadden moeten betalen....(als ie we tijdig geleverd was).

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Subsidie Maule

Bericht door pro » 12 feb 2011, 18:57

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:Een knap in elkaar gezette brief van de SZT moet ik zeggen.

-Door de vertraging, die is opgetreden is de motor van het huidige sleepvliegtuig door zijn uren, hetgeen
vervanging nodig maakte. ( ca € 25 .000 ) Daarmee is de besteding van het
voorschot
in relatie tot het sleepvliegtuig verklaard
[/color]
Daar zou je uit kunnen begrijpen dat:
Nou dit is inderdaad een mooie verklaring van het uitgeven van een subsidie aan iets waarvoor die subsidie nu juist niet is bedoeld nl het vervangen van de huidige geluidproducerende motor door een stil sleepvliegtuig. Daarmee verspeel je het recht op de subsidie. Verder wordt hiermee verklaard dat SZT een cash flow probleem heeft want ze kunnen niet eens 25K vrijmaken om een nieuwe motor te kopen op een moment waarop ze wellicht de hele nieuwe Maule al hadden moeten betalen....(als ie we tijdig geleverd was).
Ook dát is helemaal waar.

En nog een invalshoek op genoemd tekstdeel van de SZT-brief:
SZT becijfert de prijs van de inmiddels vervangen motor op 25K. En direct daarachter schrijven ze:
"daarmee is de besteding van het voorschot verklaard".

Nee dus, want "het voorschot" bedroeg 43.200 euro.
Dus óók áls de motor van de huidige herriesleepkist zou zijn vervangen én als dat ook nog eens, toeval, toeval, het herkenbare ronde bedrag van 25K (de ene keer euro's, de andere keer dollars) zou hebben gekost, dan is, ANDERS DAN DE SZT-BRIEFSCHRIJVER SUGGESTIEF INSINUEERT RICHTING DE PROVINCIE, volgens algemene basisrekenregels nog steeds een bedrag van 43.200 minus 25.000 = 18.200 euro NIET verklaard.

Mij valt op dat de brief niet is voorzien van een persoonlijke handtekening.
Zou die handtekening er wel hebben gestaan?
Als de ambtenaren iets blokken in het WOB-dossier, dan heeft dat de kleur zwart.
Hier is geen zwart te zien, maar wit....
Was de brief met daarin de -impliciete?- bekentenis dat het subsidiegeld NIET in overeenstemming met het subsidiedoel is besteed, wél ondertekend door TT en is zijn handtekening, bij uitzondering, met de kleur wit onleesbaar gemaakt?
Of is er opzettelijk niet ondertekend vanwege de inhoud en de bekentenis die daarin ligt besloten?

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Subsidie Maule

Bericht door Jan de Hulster » 12 feb 2011, 19:16

Je hebt mijn (berekenings) gedachten hiermee verwoord.

Je dwong me inderdaad hiermee om de brief nog eens echt goed te analyseren.
Dat van die handtekening zou kunnen dat zie ik niet goed.

Maar wat vindt je van dit verhaal?
1 Het is niet mogelijk een verzoek tot definitieve vaststelling in te dienen, omdat wij de leveringsdatum van het vliegtuig niet kennen en derhalve geen prestatieverklaring kunnen overleggen.

Zoals in eerdere contacten uiteengezet: de vertraging is een gevolg van certificatieproblemen, veroorzaakt door Amerikaanse industriepolitiek. Het spijt ons bijzonder, maar de juiste term voor deze situatie
luidt: 'overmacht'.


In 2006 of 2007 kun je nog van overmacht spreken.
Maar een subsidie die uiteindelijk in juni/juli 2010 los gekletst wordt, TERWIJL je WEET dat feitelijk bijna 100% zeker is dat de kist, aan het eind van het jaar 2010 door "overmacht", niet geleverd gaat worden?
En die "eerdere contacten" spelen die zich af in de periode van ca. 1 oktober-31 december 2010 waar op gedoeld wordt?

Dan rest maar 1 ding:
Ik moet verder met m'n powerpoint voor m'n les geef cursus bij INHolland, een kop thee zetten voor m'n dochter en en :muziek:
Kees H. heeft toch gelijk en zijn betere dingen te doen. :grin:

Sieb
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:50

Re: Subsidie Maule

Bericht door Sieb » 13 feb 2011, 22:15

Ik lees in de "verklaring" : 25,000 euro voor de motor + $25.000 (= ongeveer 18.200 euro) voor de koopoptie Maule = 43.200 euro.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Subsidie Maule

Bericht door pro » 14 feb 2011, 00:02

Sieb schreef:Ik lees in de "verklaring" : 25,000 euro voor de motor + $25.000 (= ongeveer 18.200 euro) voor de koopoptie Maule = 43.200 euro.
Zo kun je het ook lezen.
Zo is het denk ik ook bedoeld te lezen.
Toch lees ik een juridisch tekstueel handigheidje waardoor hetgeen gesuggereerd wordt er eigenlijk niet staat, en dat is door de jaren heen het handelsmerk van de SZT geworden: een schrijfstijl waardoor de lezer dénkt iets te lezen, terwijl de schrijver dat nét niet heeft geschreven. Vandaar dat ik wijs op de formulering "gebruikelijk is bij de bestelling van een vliegtuig een aanbetaling te doen. 25K"

Ja, dat kan dan gebruikelijk zijn, er staat niet dat er feitelijk een aanbetaling is gedaan.
En die aanbetaling zou gedaan moeten zijn op Kaufvertrag van 10.12.2004 (kopen van een OPTIE; die heeft doorgaans een LOOPTIJD welke looptijd in het doc ontbreekt; eeuwig geldig?.....).
Ik heb geleerd dat een optie en een aanbetaling niet hetzelfde zijn (jou bekend).
Beweerd is in het Kaufvertrag (laatste zin) dat voor de aanbetaling een bankgarantie wordt verstrekt.
Dat zou betekenen dat het geld door de SZT bij de huisbank van WIlly opvraagbaar is nu Willy niet geleverd heeft. Die 25K kan dus niet weg zijn en dus terugbetaald worden, maar SZT presenteert het als alibi voor niet-terugbetaling.

Ander punt is:
áls er inderdaad op 10.12.2004 optie zou zijn gekocht/aanbetaling zou zijn gedaan, had de RA die over 2004 de jaarrekening van de SZT nog samenstelde, door het SZTbestuur in kennis gesteld moeten zijn van die optie/aanbetaling voor koopcontract.
De RA heeft verklaard dat:
1. hij niét op de hoogte is gesteld van het 10.12.2004 doc.;
2. de aanbetaling (zoals ook te zien in de jaarrekening 2004) inderdaad niet in de jaarrekening is verwerkt (hij wist er niet van);
3. de betaling van 25K ($) ook niet door hem in de boekhouding is aangetroffen.

En nóg een ander punt is:
áls er inderdaad op 10.12.2004 aanbetaling zou zijn gedaan, dan had die aanbetaling verrekend geworden in de Rechnung 75 (vreemd trouwens dat een leverancier de eindfactuur alsvast indient bij de klant, terwijl er niet eens zicht is op levering! Hoe is die factuur verwerkt in de boekhouding van Willy? Staat die als vordering? Staat die rekening als schuld in de boeken van de SZT??).

Zoals gezegd: de ambtenaren zijn wakker geworden dat er iets mis was met de Rechnung én met het Kaufvertrag (overigens werden deze docs door de ambtenaren gezegd van generlei belang te zijn geweest voor betaling van subsidievoorschot; opmerkelijk dat de docs dan tóch, terwijl ze totaal niet vereist waren, op het randje van een subsidieaflooptermijn per koerier zijn bezorgd bij de provincie). De ambtenaren hadden al aangegeven: als de subsidietermijn niet wordt verlengd, wordt de subsidie op nihil gesteld en dan is daarmee de kous af. Dat de kous "af" zou zijn, zou wel eens van groot belang kunnen zijn, niet alleen voor de subsidie-aanvrager, want gesteld is door de ambtenaren dat er GEEN ENKELE INHOUDELIJKE CONTROLE heeft plaatsgevonden op de docs: de Rechnung en het Kaufvertrag zijn dus, zonder inhoudelijk te zijn beoordeeld, als zijnde "indrukwekkende papiertjes voor dossiervulling" het systeem ingegaan.

Zoals eerder gezegd: gezocht wordt naar de koninklijke uitweg.
En ik zie die koninklijke uitweg in de brief van 26.01.2011 gepoogd:
a. alibi om niets terug te kunnen betalen;
b. de lezer dénkt te lezen dat er voor 25K $ is aanbetaald, maar
c. komt het op onderzoek aan, dan hebben wij feitelijk, naar de letter, in de brief van 26.01.2011 niet gelogen, want wij (SZT) hebben niet letterlijk geschreven dat we een aanbetaling hadden gedaan (ja, we hebben wel het Kaufvertrag per koerier toegestuurd, maar de ambtenaren zullen bevestigen dat dat document geen vereiste was en slechts decoratie van het dossier): het was de lézer die hetgeen wij schreven verkeerd interpreteerde en daardoor dácht dat we een aanbetaling hadden gedaan.
Wíj hebben dat nooit beweerd.

Al met al: het geheel is inconsistent en rammelt van alle kanten.
Want:
OF er is een aanbetaling gedaan.
Dan had deze in de jaarrekening 2004 verwerkt moeten zijn (en bekendgemaakt aan de acc.) én dan zou daarvoor, zoals beweerd in het Kaufvertrag van dec 2004 nog een BANKGARANTIE bestaan waaronder het geld, wegens niet levering, nu kan worden teruggevraagd zodat SZT voor dát bedrag geen alibi nodig zou hebben richting provincie om de subsidie niet terug te hoeven betalen (zie punt 4 in hun 26.01-brief),
OF er is geen aanbetaling gedaan en ook dan is dus die 18,200 euro niet verklaard als zijnde "uitgegeven conform subsidiedoelstelling".
Die 25K euro's had je zelf al geschreven te zijn: uitgegeven NIET conform subsidiedoelstelling.
En daar was/ben ik het trouwens geheel mee eens.

Plaats reactie