Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 02 aug 2010, 09:20

Peter schreef:Tot voor kort was het eenzijdig opzeggen van de huur van onroerende goederen in Nederland niet mogelijk, zoals de SNZT heeft ondervonden.
In het financiele nieuws viel mijn oog op het volgende bericht:
Unibail-Rodamco zet winkeliers op straat
Het Frans-Nederlandse vastgoedfonds Unibail-Rodamco heeft eenzijdig de huur opgezegd van 31 winkeliers in het Stadshart van Amstelveen. De winkeliers hebben geen compensatie of vervangende winkelruimte gekregen. De eigenaar wil een deel van het nog jonge winkelcentrum slopen en renoveren. Wettelijk is het sinds kort mogelijk om de huur eenzijdig op te zeggen, maar Detailhandel Nederland zegt zeer geschrokken te zijn van de werkwijze.
Misschien heeft de SNZT iets aan deze wetswijziging?
Hier staat het: http://www.iex.nl/newsletters/DNR_HTML.asp?sid=NWLDNR

Inderdaad een zeer interessante ontwikkeling! Bedankt voor je opmerkzaamheid :tup:
ABZ en SNZT zijn hiervan door mij rechtstreeks op de hoogte gebracht.

Anonymous

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Anonymous » 02 aug 2010, 22:04

Ik denk dat het in geval van Terlet wat ingewikkelder is.
Het gaat in het geschetste geval om een grote vastgoedonderneming die het renovatiebeding gebruikt om huurcontracten te ontbinden van kleine winkeliers.

Delta
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2010, 11:15

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Delta » 27 aug 2010, 12:40

Wat ik niet begrijp is waarom er door de SNZT niet een deurwaarder invorderings procedure tegen de SZT in gang wordt gezet. Volgens mij staat dit helemaal los van eventuele tegenvorderingen van SZT op SNZT.
De SZT kan toch niet jarenlang de huur bewtisten en gewoon maar niet betalen? Of is dit iets te simpel gedacht? Als ik nu een rekening niet betaal, staat er na twee aanmaningen een deurwaarder op de stoep.

Verder begrijp ik de voortdurende geheimzinnigheid van de SZT om gewoon de exploitatiecijfers te verstrekken niet. Als je niet goed draait en niet gezond bent moet je maatregelen nemen. En maak duidelijk waarom het zo niet gaat. Dat maakt het alleen maar acceptabeler voor de deelnemers om dus een anders in elkaar gestoken business case te moeten accepteren. Zo het nu gaat, gaat het niet meer, en stevent men af op de ondergang van Terlet, met ook nog een heleboel obligatiehouders die zich bestolen voelen.

Ik vind dat Terlet over moet gaan naar een bedrijfsmodel op basis van 3 activiteiten, die elk kostendekkend uitgevoerd moeten worden :

- 1 Een lierbedrijf, aangevuld met motor slepen. De Skylaunch lier is hiervoor een prima investering denk ik. Bovendien kom je hiermee tegemoet aan een hele berg eigenaren van een zweefkist, die alleen maar af en toe een kabeltje willen, en ook nog wel bereid zijn om iets meer dan de kostendekking te betalen. Het is natuurlijk te gek dat deze vliegers een jaarlidmaatschap van enige honderden moeten betalen voor af en toe een kabeltje..

-2 Een schoolbedrijf. Dit zou een vereniging moeten zijn. Dit schoolbedrijf heeft bijvoorbeeld 2 eenvoudige tweezitters; een Ka13 en een K21, en 3 eenvoudige eenzitters; een Ka8, een Ka6 en een Ka23. Ik heb jarenlang met heel veel plezier op alleen maar een Ka8 gevlogen, en je kunt jaren teren op de stap van Ka8 naar Ka6 en Ka23. In het schoolbedrijf passen ook de instructeurs, die in principe alleen maar op kostenvergoeding of gratis instructie geven. Het schoolbedrijf moet de exploitatie rond kunnen draaien met de kisten, het aantal leerlingen en de kosten van het lierbedrijf.

-3 Een commercieel verhuurbedrijf. Met Ka21, Ka23, DG505 en LS-4. Deze kisten kunnen per uur gevlogen worden, en dan gewoon tegen kostprijs plus. De kosten voor de kabel of de sleep komen daar natuurlijk nog bij.
Verder voert het verhuurbedrijf gastenvluchtjes uit, en kunnen diegenen die het willen betalen, (veel duurdere) zweefvlieglessen op afspraak maken met een betaald instructeur. En de vliegers die van het schoolbedrijf graag toch af en toe op een LS-4 willen vliegen, die kunnen die kist gewoon boeken, maar ook hier weer tegen kostprijs.

Ik hoor graag reacties, opmerkingen en commentaar.

DELTA

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 27 aug 2010, 12:56

Aan mijn commentaar heb je niet veel want ik ben het er helemaal mee eens.
Dit is het concept wat ik probeerde te verkopen op de eerste van de reeks vergaderingen waaruit uiteindelijk de SZT is ontstaan.

Het enige puntje wat aandacht verdient is de skylaunch. Dat is een erg kwetsbaar systeem, en je hebt er twee goed opgeleide mensen voor nodig want anders is de zaak zo kapot. Het principe is mooi maar geef mij maar een oerdegelijke 6 trommellier.

Delta
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2010, 11:15

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Delta » 27 aug 2010, 13:52

Jan Ritsma schreef:Aan mijn commentaar heb je niet veel want ik ben het er helemaal mee eens.
Dit is het concept wat ik probeerde te verkopen op de eerste van de reeks vergaderingen waaruit uiteindelijk de SZT is ontstaan.

Het enige puntje wat aandacht verdient is de skylaunch. Dat is een erg kwetsbaar systeem, en je hebt er twee goed opgeleide mensen voor nodig want anders is de zaak zo kapot. Het principe is mooi maar geef mij maar een oerdegelijke 6 trommellier.
Jan,

Ik denk dat deze beslissing door de eigenaren van het lierbedrijf genomen zou moeten worden. Wanneer je de Skylaunch op de juiste manier in bedrijf bedient, door de juiste mensen, kun je een enorme startproductie behalen, waar volgens mij zelfs een 6 trommellier niet tegenaan kan. De zweefvlieger zal het om het even zijn met welke kabel hij wordt opgelierd, als het maar zo snel mogelijk is. Maar ook hiervoor zou het "lierbedrijf" zijn eigen business case moeten opstellen.

Verder schrijf je "Dit is het concept wat ik probeerde te verkopen op de eerste van de reeks vergaderingen waaruit uiteindelijk de SZT is ontstaan"
Wat waren destijds de argumenten eigenlijk om NIET voor dit model te kiezen ? Is er aan de deelnemers eigenlijk een keuzemogelijkheid voorgelegd, of was het gewoon slikken of stikken ?

Nu stel dat de SZT toch kopje onder gaat, is er dan misschien toch nog een mogelijkheid dat er wordt doorgestart met dit model ?
Je zou dan nu vast zaken in gang moeten zetten. Bovendien heb je dan nu in elk geval een balans en V&W van de SZT nodig om in elk geval te zien wie er wat in eigendom heeft, welke vorderingen er nog zijn, en welke verplichtingen er lopen.
Maar misschien is er na een faillissement helemaal niets meer over. Dan kun je uit de boedel voor weinig nog wat kisten en een lier overnemen.
Als je dan doorstart, zou je net als bij een golfbaan, certificaten kunnen uitgeven om het startkapitaal te genereren. Als dat in volledige openheid en transparant wordt gedaan, zijn er denk ik voldoende leden die hiervoor bij toetreding wat geld willen inleggen, wat uiteraard bij vertrek weer terug wordt gegeven.

Onbegrijpelijk overigens dat SZT dit niet gewoon openbaar maakt; het voedt alleen maar de gedachte dat er wellicht toch zaken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. En dan zeker met zo'n kulargument als "het is onder de rechter".

DELTA

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 27 aug 2010, 15:32

Delta schreef: Wat waren destijds de argumenten eigenlijk om NIET voor dit model te kiezen ? Is er aan de deelnemers eigenlijk een keuzemogelijkheid voorgelegd, of was het gewoon slikken of stikken ?
Op de tweede vergadering was ik niet aanwezig. Later is me verteld dat er toen erg veel schoolmensen van het oorspronkelijke Terlet aanwezig waren en die waren voor een voortzetting van het oude concept. Ook Goos Hageman heeft uiteindelijk het bestuur overgehaald om er een school van te maken. Vermoedelijk uit eigen belang (hoe groter hoe beter).
Nu stel dat de SZT toch kopje onder gaat, is er dan misschien toch nog een mogelijkheid dat er wordt doorgestart met dit model ?
Je zou dan nu vast zaken in gang moeten zetten.
Die mogelijkheid is er zeker, maar zolang de SZT op de Tstrip staat en officieel de huurder is is er niet veel mogelijk.
Wanneer ze omvallen is onzeker omdat dat van veel factoren afhangt. Zo is het theoretisch mogelijk dat zich iemand meldt voor de 4 trommellier of de DG505
Bovendien heb je dan nu in elk geval een balans en V&W van de SZT nodig om in elk geval te zien wie er wat in eigendom heeft, welke vorderingen er nog zijn, en welke verplichtingen er lopen.
Die gegevens wenst de SZT niet te geven.
Maar misschien is er na een faillissement helemaal niets meer over. Dan kun je uit de boedel voor weinig nog wat kisten en een lier overnemen.
Als je dan doorstart, zou je net als bij een golfbaan, certificaten kunnen uitgeven om het startkapitaal te genereren. Als dat in volledige openheid en transparant wordt gedaan, zijn er denk ik voldoende leden die hiervoor bij toetreding wat geld willen inleggen, wat uiteraard bij vertrek weer terug wordt gegeven.
Dat zou kunnen, maar is een zaak van bedrijf nummer twee, de door jou genoemde school.
Bedrijf nummer één is het belangrijkst want dat verkoopt 7 dagen per week starts.
Onbegrijpelijk overigens dat SZT dit niet gewoon openbaar maakt; het voedt alleen maar de gedachte dat er wellicht toch zaken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. En dan zeker met zo'n kulargument als "het is onder de rechter".
Ik denk dat de geldstromen die lopen over BV's, bestuursleden,stichting, motorvliegstichting, etc. inderdaad het daglicht niet verdragen. Een ander argument om alles geheim te houden kan ik althans niet bedenken.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 31 aug 2010, 18:24

Zag vanmiddag rond drie uur Frits Brink op het terras van de Termiekbel zitten gebroederlijk samen met de terreinmedewerker van de SZT en nog twee andere heren die mij niet bekend waren. kennelijk wordt er nog steeds onderhandeld.
FB.jpg
(189.7 KiB) 1941 keer gedownload

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 02 sep 2010, 13:53

Het blijkt te gaan om een privébezoek van Frits aan de SZT.
Hij heeft enkele relaties daar rond laten vliegen :frown:
Met officiele besprekingen schijnt het niets te maken te hebben, aldus enkele Emails die ik over dit onderwerp ontving.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Peter » 03 sep 2010, 09:27

Wat een soap is dit toch!
Moeten we dit allemaal nog serieus nemen?
Laat Uw linker hand niet weten wat Uw rechter doet.
De voorzitter van de KNVvL die zijn afkeuring voor het SZTbestuur niet onder stoelen of banken steekt, kiest uitgerekend de SZT om zijn relaties rond te laten vliegen. Hypocrieter kan niet :hypo: Die man geeft hiermee verschillende signalen af waaronder dat van zijn eigen ongeloofwaardigheid. Bah :bah:

TMG
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:47

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door TMG » 03 sep 2010, 12:06

Stiekum door het raam vanachter een paar vazen een foto maken van mensen die op het terras zitten, hoe diep kun je zinken?
De volgende keer dat ik op het terras van de Bel een biertje ga drinken, controleer ik eerst even of er geen verborgen microfoon onder de tafel bevestigd is.

Harrie

Plaats reactie