Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 03 sep 2010, 12:40

TMG schreef:Stiekum door het raam vanachter een paar vazen een foto maken van mensen die op het terras zitten, hoe diep kun je zinken?
De volgende keer dat ik op het terras van de Bel een biertje ga drinken, controleer ik eerst even of er geen verborgen microfoon onder de tafel bevestigd is.

Harrie
Nou Harrie, die foto is ten eerste niet "van achter een paar vazen gemaakt".
Dat lijkt zo omdat de originele foto vele malen groter is en ik het relevante gedeelte er uit vergroot heb.
Verder heb ik hem alleen maar geplaatst als ondersteuning voor mijn bewering dat ik de betreffende heren inderdaad daar tegen het lijf liep. Dit zijn heren die de publiciteit niet schuwen en op dit moment in de publieke belangstelling staan door hun eigen toedoen.
Vertel jij me maar wat er zo onoorbaar aan deze foto is :twisted:
Als je dat mocht lukken dan vrees ik echter dat je met enig fatsoen geen enkele krant meer kan kopen ;)

vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door vanzomeren » 06 sep 2010, 13:07

Peter schreef:Wat een soap is dit toch!
Moeten we dit allemaal nog serieus nemen?
Laat Uw linker hand niet weten wat Uw rechter doet.
De voorzitter van de KNVvL die zijn afkeuring voor het SZTbestuur niet onder stoelen of banken steekt, kiest uitgerekend de SZT om zijn relaties rond te laten vliegen. Hypocrieter kan niet :hypo: Die man geeft hiermee verschillende signalen af waaronder dat van zijn eigen ongeloofwaardigheid. Bah :bah:
Een tweede signaal is dat hij graag gebruik maakt van een instelling die parasiteert op de mede Terletgebruikers.
Hij laat zijn relaties starten van een strip waarvoor geen huur is betaald en misschien ook nog wel in vliegtuigen die te koop staan terwijl ze verpand zijn aan de SNZT.
Een politicus van zijn kaliber zou toch beter moeten weten, of doet hij het met opzet?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 10 sep 2010, 21:49

Nieuwsbrief 109 is uitgekomen.
De verhalen worden steeds onsamenhangender en de SNZT en het ABZ (met name de voorzitter daarvan worden steeds heftiger aangevallen.
Die arme SZT is slachtoffer van KNVvL en SNZT.
Die SNZT doet zo lelijk. Tja, als je stiekum kisten probeert te verkopen die de SNZT in onderpand heeft, dan moet je niet denken dat dat in dank wordt afgenomen.
Over een betalingsachterstand van 300.000,- Euro heeft onze voorzitter van de SZT het niet. Hij wil zelfs onder "bepaalde voorwaarden" 40.000,- euro aan de millieu voorzieningen van Terlet meebetalen. Dat beweert hij tenminste. Wat die "bepaalde voorwaarden" zijn dat blijft onder de pet. Vermoedelijk kwijtschelding van de overige 260.000 euro :grin:
Hij wil de busiolier die voor 76000,- euro ex BTW al bijna drie jaar te koop staat nu de KNVvL in de maag splitsen, zogenaamd voor het algemeen nut van de zweefvliegclubs in Nederland. Of die clubs dat "algemeen nut" er van zelf inzien en het geld er voor over hebben vertelt de voorzitter van de SZT niet.
De Voorzitter van de SZT (Rob van der Meulen) blijft maar volhouden dat de voorzitter van de KNVvL achter hem staat. Helaas heeft hij nog steeds zijn deelnemers niet ingelicht over de laatste brief die hij van deze voorzitter (Frits Brink) kreeg met het verzoek dit zo snel mogelijk aan zijn deelnemers toe te zenden. Zie: http://www.zweefvliegenonline.nl/phpBB- ... ilit=brink.
Een kort citaat:
Binnenkort treffen wij de obligatiehouders van de SZT om hen op de hoogte te stellen van onze financiële situatie en eventuele zorgen over hun aandeel in de financiering van de SZT weg te nemen.
Dit klinkt alsof de SZT de obligatiehouders in wil lichten.
De waarheid is, zoals U in dit forum hebt kunnen lezen, dat de obligatiehouders, zij het voorzichtig, met de vuist op tafel hebben geslagen en deze vergadering bij de SZT hebben afgedwongen omdat ze wat meer willen weten over de kans dat ze ooit nog hun geld terug zien en wat er met hun geld is gebeurd.

Kortom, de nieuwsbrieven aan de deelnemers van de SZT worden steeds lager van niveau en maken een indruk van toenemende stress. Het Calimerosyndroom tekent zich ook steeds duidelijker af. Het is allemaal de schuld van één grote samenzwering tegen het onschuldige en zweefvliegersminnende SZT-bestuur.

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Peter » 11 sep 2010, 08:22

:grin: De verdachtmakingen vliegen me om de oren.
De voorzitter van de SNZT deugt niet want die is een vriend van de voorzitter van het ABZ en die deugt niet want die is een vriend van de voorzitter van de SNZT :frown:
Ik durf het bijna niet op te schrijven: BIER-CHIPS- F5

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 12 sep 2010, 10:05

Jan de hulster schrijft elders:
Heeft iemand de jaarverslagen van de SNZT over 2000, 2008 en 2009 al eens gevonden en gelezen?

De rest van die jaar verslagen (periode 1999-2007) staan hier:

http://www.terlet.nl/snzt/index.php?opt ... ut=default

Wat opvalt is:
-er wordt gesproken over de Janus kraak (daar was hier op zweefportaal ook ergens discussie over)
-de verzelfstandiging van het SZT (traject en proces)
-het verzelfstandigen van SCT (traject en proces)
-de aanleg van een nieuwe strip

Dat bestuurlijk gezien de KNVvL een belangrijke poot is binnen de SNZT
Zie verslag 2001:
Met de KNVvL (die formeel bestuursleden benoemt en ontheft) en de gebruikers werd in het voorjaar overeengekomen dat voortaan bestuursleden als volgt genomineerd zouden worden:
KNVvL: voorzitter· SZT: 2 leden· GeZC: 1 lid· CCT: 1 lid Medio 2001

(Het verbaast me nu dan dus des te meer dat R. Termaat, Directeur KNVvL, op de NZD in Gorredijk in 2009, stelde dat KNVvL geen partij was in het conflict tussen SNZT en SZT)

Verder dat er tot ca. 2005 het verslagtechnisch qua SNZT goed verliep.
Wel worden de verslagen steeds minder informatief en toelichtend. Dus geen zicht op bedragen en geldstromen als in eerdere verslagen.)

Daarna is er duidelijk sprake van bestuurlijke wisseling en onrust.
Dat de KNVvL de voorzitter levert van de SNZT maakt de KNVvL natuurlijk nog geen partij in een conflict tussen de SZT en de SNZT. De SZT zelf levert twee bestuurder in het bestuur van de SNZT. Dan zou je dus, als je deze redenering volgt, kunnen spreken van een ernstig intern conflict van de SZT.

De Januskraak is in zoverre interessant dat we weten willen wat er met dat geld van de verzekering is gebeurd. Verder blijft het raar dat er zo weinig over te vinden is.

Tijdens de vroege jaren van de S(B)ZT werd in de verslagen van de SNZT gesproken over de VZT (vereniging zweefvliegers terlet).
De stichtings vorm werd tijdelijk geaccepteerd en er werd door de SZT belooft de stichting na ongeveer twee jaar om te zetten in een vereniging. Dat is toen geblokkeerd door de heer van der Meulen (nu voorzitter SZT) die achter de schermen grote invloed uitoefende op het SZT-bestuur en zich ook bezig hield met geldstromen en een SMZT (stichting motorzwevers terlet) om "voordelige constructies" te construeren. Voor wie die constructies voordelig zijn/waren is onduidelijk omdat hier angstvallig over gezwegen wordt en zoals reeds in ruime mate bekend is levert de SZT geen enkel relevant financieel stuk.
De Dimona staat officieel nog steeds op naam van Rodimij BV waarvan van der Meulen enig bestuurslid en eigenaar is.

De "onrust" na de bestuurswisseling bij de SNZT ontstond door het feit dat reeds bij deze bestuurswisseling de SZT een betalingsachterstand had van 92.000,- euro. Het duurde even voordat het nieuwe bestuur door had dat de SZT helemaal niet van plan was om te betalen, ondermeer door leugens van het SZT-bestuur over de obligatielening.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 12 sep 2010, 12:20

Jan de Hulster schrijft:

Echter ik ben van mening intussen dat de SNZT intussen (al of niet aangestuurd door KNVvL) behoorlijk zit te falen zeker de laatste 2-3 jaar.
In die SNZT zitten vertegenwoordigers uit:

-KNVvL (tbv voorzitter SZT)
-GELDERSE Zweefclub
-SCT (Service Center Terlet)
-CCT (Clubs Combinatie Terlet, met als belangrijkste de DSA)

(Dat falen bestaat dus uit het niet voldoende bewaken van de verplichte geldstromen richting SNZT.)

Je zou dus uiteindelijk de KNVvL als hoofdschuldige kunnen gaan zien. (met SZT als beginnende oorzaak)

En daar hoor ik niemand over.
Hoe graag iemand dat ook zou willen, de KNVvL kan natuurlijk nooit als de hoofdschuldige gezien worden.
De SZT betaalt zijn rekeningen niet en is dus te allen tijde de hoofdschuldige.
Dat de KNVvL de voorzitter van de SNZT benoemd kan zelfs al zou de SNZT falen natuurlijk de KNVvL nauwelijks worden aangerekend. Immers in het SNZT bestuur zitten nog 2 bestuursleden voor de SZT één voor de CCT één voor het SCT en nog één voor de Gelderse. Waar dat "falen" van de SNZT dan wel uit bestaat de laatste 2-3 jaar vertelt Jan niet.
Voor het feit dat de SZT niet betaalt kunnen de bestuurders van de SNZT niet verantwoordelijk gesteld worden.
Toen twee en een half jaar geleden het nieuwe SNZT bestuur aantrad hebben ze de zaken voortvarend ter hand genomen. ze hebben de SZT gemaand, kregen te maken met een scala aan chicanes en claims van de SZT over reeds (niet) bestaande afspraken met het vorige bestuur en zelfs met de belofte toch te betalen en daar een obligatielening voor uit te schrijven.
Die obligatielening werd ook aan de toekomstige obligatiehouders voorgespiegeld als zijnde nodig om de SNZT te betalen.
Er werd echter gewoon bedrog gepleegd en de gelden werden voor heel andere dingen gebruikt. Toen is door het SNZT-bestuur direct een juridische procedure gestart die op niets uitliep omdat de SZT heel handig gebruik maakte van het retentierecht en beweerde dat er niet betaald werd omdat de hangaar op instorten zou staan. De nu lopende bodemprocedure zou de SNZT moeten kunnen winnen. Deze procedure is opgeschort geweest om de KNVvL nog een poging te gunnen er zonder rechters uit te komen.

Wat zou de SNZT volgens Jan de Hulster hebben moeten doen? Direct in 2007 naar de rechter?
Dat zou ongetwijfeld geleid hebben tot protesten over premature actie net als het afwijzen van de KNVvL-bemiddeling..

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan de Hulster » 12 sep 2010, 14:08

Jan Ritsma schreef:Jan de Hulster schrijft:

Echter ik ben van mening intussen dat de SNZT intussen (al of niet aangestuurd door KNVvL) behoorlijk zit te falen zeker de laatste 2-3 jaar.
In die SNZT zitten vertegenwoordigers uit:

-KNVvL (tbv voorzitter SZT)
-GELDERSE Zweefclub
-SCT (Service Center Terlet)
-CCT (Clubs Combinatie Terlet, met als belangrijkste de DSA)

(Dat falen bestaat dus uit het niet voldoende bewaken van de verplichte geldstromen richting SNZT.)

Je zou dus uiteindelijk de KNVvL als hoofdschuldige kunnen gaan zien. (met SZT als beginnende oorzaak)

En daar hoor ik niemand over.
Hoe graag iemand dat ook zou willen, de KNVvL kan natuurlijk nooit als de hoofdschuldige gezien worden.
De SZT betaalt zijn rekeningen niet en is dus te allen tijde de hoofdschuldige.
Dat de KNVvL de voorzitter van de SNZT benoemd kan zelfs al zou de SNZT falen natuurlijk de KNVvL nauwelijks worden aangerekend. Immers in het SNZT bestuur zitten nog 2 bestuursleden voor de SZT één voor de CCT één voor het SCT en nog één voor de Gelderse. Waar dat "falen" van de SNZT dan wel uit bestaat de laatste 2-3 jaar vertelt Jan niet.
(Dat falen bestaat dus uit het niet voldoende bewaken van de verplichte geldstromen richting SNZT.)
Voor het feit dat de SZT niet betaalt kunnen de bestuurders van de SNZT niet verantwoordelijk gesteld worden.
Wel voor de bewaking ervan en het op tijd nemen van acties, 't zijn tenslotte geen kleine bedragen.
Toen twee en een half jaar geleden het nieuwe SNZT bestuur aantrad hebben ze de zaken voortvarend ter hand genomen. ze hebben de SZT gemaand, kregen te maken met een scala aan chicanes en claims van de SZT over reeds (niet) bestaande afspraken met het vorige bestuur en zelfs met de belofte toch te betalen en daar een obligatielening voor uit te schrijven.
Je maar ze wisten toen ook al van een forse betalings achterstand toch?
Die obligatielening werd ook aan de toekomstige obligatiehouders voorgespiegeld als zijnde nodig om de SNZT te betalen.
Er werd echter gewoon bedrog gepleegd en de gelden werden voor heel andere dingen gebruikt.
Toen is door Dit suggereert dat het SNZT bestuur eerst maar een rustig ging zitten afwachten of die obligatie lening wat zou gaan worden??? het SNZT-bestuur direct een juridische procedure gestart die op niets uitliep omdat de SZT heel handig gebruik maakte van het retentierecht en beweerde dat er niet betaald werd omdat de hangaar op instorten zou staan. De nu lopende bodemprocedure zou de SNZT moeten kunnen winnen. Deze procedure is opgeschort geweest om de KNVvL nog een poging te gunnen er zonder rechters uit te komen.
Waarom nu plotseling wachten op de KNVvL, die is toch geen partij? Of soms toch weer wel?

Wat zou de SNZT volgens Jan de Hulster hebben moeten doen? Direct in 2007 naar de rechter?
Ze hadden best wel wat vlotter actie kunnen ondernemen lijkt mij. Ze wisten van de forse betalings achterstand. Tenslotte was jouw allereerste posting -in zomer 2009-met vragen over die obligatie lening een soort van trigger dat er wat aan het mis gaan was op Terlet. (Ik kan die posting niet meer terugvinden op zweefportaal, maar hij staat ook op jouw website ergens gecopyeerd.).

Dat zou ongetwijfeld geleid hebben tot protesten over premature actie net als het afwijzen van de KNVvL-bemiddeling..

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 12 sep 2010, 16:50

(Dat falen bestaat dus uit het niet voldoende bewaken van de verplichte geldstromen richting SNZT.)
Het nieuwe bestuur heeft direct actie ondernomen toen bleek dat er een betalingsachterstand was.
Ik heb begrepen dat de administratie niet erg solide was en er veel mondeling geregeld was in de voorgaande jaren
Zelf had ik ook graag gezien dat de SNZT direct was gaan procederen, maar eerst moet natuurlijk duidelijk zijn wat er aan de hand was. Het SZTbestuur is een meester in het verschaffen van duisternis in heldere zaken. Ze zeurden overal over, tot en met die zendmast van de telefoon bij de werkplaats toe. Dat kost veel tijd om uit te zoeken evenals het op orde brengen van de administratie.
De SZT ging er voor het gemak van uit dat ze juist nog geld tegoed hadden van de SNZT (steenslag aan kisten) en beweerden dat dat al was afgesproken met het vorige bestuur. Laten we eerlijk zijn, je gaat er in het begin niet van uit dat je met criminelen te maken hebt in dit soort gevallen.
Je maar ze wisten toen ook al van een forse betalingsachterstand toch?
Dat was niet direct duidelijk. De SZT claimde immers van alles.
Bovendien betaalden ze af en toe een bedrag zonder er bij te vermelden wat ze precies betaalden, dus boekte de SNZT die bedragen af van de langst openstaande posten.
Dit suggereert dat het SNZT bestuur eerst maar een rustig ging zitten afwachten of die obligatie lening wat zou gaan worden???
Nauw, rustig.....
Je bent allemaal zweefvliegers en hebt het beste voor met Terlet. Tenminste dat mag je verwachten. Dan kan je beter even een paar maanden wachten dan via de rechter iedereen zijn hakken in het zand te duwen. Bestuursleden van de SNZT kochten zelf obligaties voor het goede doel. Kwader trouw vermoedden ze toen nog niet. Ik wel want de SZT liet mensen die om financiele inlichtingen vroegen direct vallen. Dat vond ik heel verdacht. Direct daarna is de SNZT naar een advocaat gestapt.
Waarom nu plotseling wachten op de KNVvL, die is toch geen partij? Of soms toch weer wel?
Tja, dat vond ik ook niet handig want iedereen kan weten dat er niet wordt betaald omdat er geen geld is en niet omdat de SZT de hangaar niet mooi vindt. Dat lijkt de KNVvL kennelijk nog steeds niet te geloven. Maar al met al heeft dat de zaak niet meer dan twee maanden vertraagd. De KNVvL is inderdaad geen partij want anders konden ze niet als mediator optreden. Zelfs het SZT-bestuur noemt ze zo.
Ze hadden best wel wat vlotter actie kunnen ondernemen lijkt mij. Ze wisten van de forse betalings achterstand. Tenslotte was jouw allereerste posting -in zomer 2009-met vragen over die obligatie lening een soort van trigger dat er wat aan het mis gaan was op Terlet. (Ik kan die posting niet meer terugvinden op zweefportaal, maar hij staat ook op jouw website ergens gecopyeerd.).
Nogmaals, je gaat er in het begin niet van uit dat je eventueel met schurken te maken hebt.
Persoonlijk vind ik dat het vrijwillige SNZTbestuur snel gehandeld heeft en geen mogelijkheid onbenut heeft gelaten om er zonder advocaten uit te komen. Als jij zegt dat het nog sneller gekund had dan moet ik je zeggen dat de beste stuurlui (kennelijk ook hier) aan wal staan. De SNZT heeft er erg veel tijd en moeite ingestoken en is uitermate capabel. Ik had niet graag anderen in dat bestuur gezien :tup:

Maar, zelfs al zou het sneller gekund hebben dan vind ik het onzin om te gaan stellen dat het SNZTbestuur de hoofdschuldige zou zijn. Dat is echt belachelijk.
De SZT heeft geen geld, doet uitspraken in strijd met de waarheid, en doet alles om het proces te vertragen en oplossingen te frustreren, alweer omdat ze dus dat geld niet hebben, en nu zou de partij die niet betaald wordt de schuldige zijn? kom nou :hilarius:

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan de Hulster » 12 sep 2010, 17:12

Ok Jan,

Je hebt me overtuigd van de te goeder trouw van de SNZT.

Toch alles nog eens herlezende blijf ik erbij dat de SNZT ergens rond 2006-2007- hoe goed bedoeld ook- de zaak financieel/bestuurlijk gezien geleidelijk uit de klauwen heeft laten lopen.
Laten we wel zijn:
Het is natuurlijk uiteindelijk de taak van de SNZT (middels de diverse opvolgende besturen van de SNZT-) om te bewaken dat de geldstromen binnen komen van de diverse huurders. Zodat zij kunnen doorsluizen richting staatsbosbeheer.
En dat is toch geleidelijk mis gegaan met een oplopende financiele schuld.

Maar inderdaad ervan uitgaande dat ze in principe het goede voor hadden met Terlet en niet gelijk de SZT-als medezweefvliegers- het mes op de keel wilden zetten, kan ik me voorstellen dat het zo loopt als het gegaan is.
Een goede les voor de toekomst dus.

Verder ben ik nog steds benieuwd naar de ontbrekende verslagen van 2000, 2008 en 2009.

pro
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 okt 2009, 18:01

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door pro » 13 sep 2010, 13:14

Jan de Hulster schreef:Ok Jan,

Je hebt me overtuigd van de te goeder trouw van de SNZT.

Toch alles nog eens herlezende blijf ik erbij dat de SNZT ergens rond 2006-2007- hoe goed bedoeld ook- de zaak financieel/bestuurlijk gezien geleidelijk uit de klauwen heeft laten lopen.
Laten we wel zijn:
Het is natuurlijk uiteindelijk de taak van de SNZT (middels de diverse opvolgende besturen van de SNZT-) om te bewaken dat de geldstromen binnen komen van de diverse huurders. Zodat zij kunnen doorsluizen richting staatsbosbeheer.
En dat is toch geleidelijk mis gegaan met een oplopende financiele schuld.

Maar inderdaad ervan uitgaande dat ze in principe het goede voor hadden met Terlet en niet gelijk de SZT-als medezweefvliegers- het mes op de keel wilden zetten, kan ik me voorstellen dat het zo loopt als het gegaan is.
Een goede les voor de toekomst dus.

Verder ben ik nog steds benieuwd naar de ontbrekende verslagen van 2000, 2008 en 2009.
Is er een overzicht bekend van alle SNZT-bestuurders (namen en "nevenfuncties bij andere clubs) vanaf 1998 tot heden en de wisselingen daarin?
Het lijkt erop dat het krachtenveld in 2006-2007 is gewijzigd en een logische verklaring daarvoor kan liggen in de persoonlijke relaties tussen bestuursleden SZT en SNZT en de (persoonlijke) belangen.

Plaats reactie