Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 15 jul 2010, 09:36

Reeds een jaar geleden uitte ik mijn bezorgdheid over de financiele situatie van de Stichting Zweefvliegers Terlet als mede over manipulaties ten aanzien van een obligatie-lening en andere gebeurtenissen.
Ook de onredelijke opstelling van het bestuur van deze stichting is in dit forum belicht.
Nu laat ook de KNVvl bij monde van zijn voorzitter Frits Brink weten deze bezorgdheid te delen.
Hij spreekt van het "ten onder gaan van de toekomst van Terlet" en van "conflicten die in redelijk overleg oplosbaar zouden moeten zijn"
Als we deze diplomatieke uitspraken vertalen dan wordt er gesteld dat door de buitengewoon halstarrige opstelling van het SZT-bestuur op irreeele wijze het voortbestaan van Terlet als zweefvliegveld ernstig wordt bedreigd.
Ook de KNVvL krijgt geen zinnig inzicht in de financiele situatie van de SZT.
Gezien de fanatieke manier waarop de financiele stukken aan openbaring worden onttrokken moet het vermoeden ontstaan dat er nog veel meer aan de hand is dan alleen maar een zuivere financiele catastrophe, die op zich zelf al ernstig genoeg is.
Hieronder vindt U het verslag van de voorzitter van de KNVvL
Kort na mijn aantreden als voorzitter werd ik op de hoogte gesteld van een zakelijk conflict tussen twee partijen die op het voor ons belangrijke zweefvliegcentrum Terlet een belangrijke rol vervullen. De SNZT, de stichting die in het verlengde van de verantwoordelijkheid die de KNVvL ooit droeg voor Terlet nu de rol vervult van overkoepelende beheersstichting, en de SZT, de grootste gebruiker van het veld, bleken vergaande verschillen van mening te hebben over onder andere financiële verplichtingen over en weer. Naar de wijze van zien van het hoofdbestuur van de KNVvL, en het afdelingsbestuur Zweefvliegen, leek het van belang voor de continuïteit van het zweefvliegcentrum om te proberen door bemiddeling het zakelijk conflict op te lossen. In de afgelopen maanden zijn vele gesprekken gevoerd met de betrokkenen. Van de zijde van de KNVvL ben ik terzijde gestaan door de vice-voorzitter, de voorzitter van de afdeling zweefvliegen en de directeur. Op mijn verzoek is een onafhankelijk persoon, de heer Fledderus, oud-directeur NOC*NSF, om advies gevraagd. Hij is bij een aantal gesprekken betrokken geweest en naar aanleiding daarvan is er een convenant tussen beide partijen voorgesteld.

Ook is financiële expertise ingezet om duidelijkheid te krijgen over de betwiste vorderingen en de financiële situatie bij beide stichtingen. Na een klein jaar moet ik nu helaas vaststellen dat het moeilijk lijkt het geschil op te lossen zonder een gang naar de rechter. Ik betreur dat in hoge mate. Niet alleen vanwege de hoge kosten die hiermede gepaard gaan, maar vooral ook het gevaar dat door een langdurige rechtsgang een oplossing op zich laat wachten, en de aktiviteiten op Terlet op termijn ernstig in gevaar kunnen komen. Met andere woorden: de toekomst van ons paradepaardje het Nationaal Zweefvliegcentrum lijkt ten onder te gaan aan conflicten die naar mijn mening in redelijk overleg oplosbaar zijn!

Van de zijde van de SNZT heb ik uitvoerige documentatie ontvangen die een goed beeld geeft van de financiële situatie van het veld. Helaas is de van SZT ontvangen financiële documentatie zo beperkt dat het moeilijk is tot een spoedige oplossing te komen. Door SZT wordt als reden aangevoerd dat het verschaffen van uitvoerige documentatie niet mogelijk is zolang "de zaak onder de rechter is". Mijn inzet was echter deze rechtsgang te voorkomen, daartoe had ik namens de KNVvL gesteld dat volledige inzage in de financiën van beide partijen diende te worden gegeven en dat de bereidheid diende te bestaan voor de toekomst een eventuele andere en wellicht betere bestuurlijke structuur voor Terlet te overwegen. Het zakelijk conflict staat een verdere ontwikkeling van het Nationaal Zweefvliegcentrum ernstig in de weg.

Op dit moment lijkt een onverkwikkelijke patstelling te bestaan. Dat is niet in het belang van zweefvliegend Nederland. En zeker ook niet in het belang van de overige gebruikers vanTerlet. Met de voorzitter van SZT heb ik afgesproken nog een keer op korte termijn aan tafel te zitten. Ik hoop nog steeds dat we een redelijk begaanbaar pad kunnen vinden om de reuring op Terlet te kunnen omzetten in een positieve energie die we hard nodig zullen hebben om een toekomstvast centrum te kunnen ontwikkelen. Graag zou ik u daarover spoedig willen berichten.

Frits Brink
Voorzitter KNVvL

Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 377
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:24

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Peter » 15 jul 2010, 09:58

Hoe is het mogelijk dat de Nederlandse zweefvliegerij deze sleutelpositie in handen heeft laten vallen van dit soort ******** zonder dat er ook maar ergens een voet tussen de deur kan worden gekregen!?
Ze willen hun financiele positie niet prijsgeven zolang de zaak onder de rechter is.
Ze vermoeden waarschijnlijk dat die openbaring van hun financien niet helpt bij het winnen van de zaak.
Voordat er iets onder de rechter was gaven ze ook geen inzage. Smoesjes dus. :bah:

Pim van Asch
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:14

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Pim van Asch » 16 jul 2010, 01:05

Om het maar eens niet-tactisch en ondiplomatisch uit te drukken: “Laat de hele handel maar failliet gaan. Schoon de zaak ‘top-down’ op. Waardoor er met Terlet als nationaal zweefvlieg- en snorvliegcentrum een herstart gemaakt kan worden.” (Wie durft en is geïnteresseerd om het stokje over te nemen?)

Moet ik medelijden met de obligatiehouders hebben?
Nee. Neem aan dat zij niet alleen hun stukken bestuderen en ‘lastige’ vragen stellen op vergaderingen. Maar ook dat zij kennis hebben kunnen nemen van de verschillende draadjes op ‘zweefportaal.nl’ en ‘zweefvliegenonline.nl’.

Moet ik medelijden met de bestuurders hebben?
Nee. Voor hen geldt minimaal hetzelfde als voor de obligatiehouders.
Maar gezien wat ik heb gehoord en gelezen neig ik er naar toe om te stellen dat hun bestuurlijke aansprakelijkheid tegen het licht gehouden dient te worden. Zodat zij niet met het gezegde “ich habe es nie gewuβt” weg kunnen komen.

Jan, respect zoals jij je in deze kwestie hebt vastgebeten.

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door l_steenbrink » 17 jul 2010, 09:24

Wat ik niet begrijp is dat beide partijen blijven spreken over een "zakelijk geschil"
Er is helemaal geen zakelijk geschil.
Uit alle nieuwsbrieven en de laatste vergadering blijkt overduidelijk dat de SZT geen geld heeft om de SNZT te betalen.
Die verhalen over steenslag aan de kisten en een slecht onderhouden hangaar zijn alleen maar in het leven geroepen om voorlopig legaal de huur niet meer te betalen. Het oplossen van deze zogenaamde geschillen is daarom helemaal niet interessant. Het niet betalen komt immers voort uit een hele andere oorsprong.
Waarom de KNVvL denkt dat overleg helpt is me dan ook een raadsel :?

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Kilo Hotel » 17 jul 2010, 10:25

Pim van Asch schreef: Moet ik medelijden met de obligatiehouders hebben?
Nee. Neem aan dat zij niet alleen hun stukken bestuderen en ‘lastige’ vragen stellen op vergaderingen. Maar ook dat zij kennis hebben kunnen nemen van de verschillende draadjes op ‘zweefportaal.nl’ en ‘zweefvliegenonline.nl’.
Misschien ligt het toch wat genuanceerder! SZT-deelnemers is gevraagd obligaties te nemen omdat de SNZT een lening aan de SZT had verstrekt en de SNZT financiële middelen nodig had om een aantal verbeteringen (w.o. hangaar) door te kunnen voeren. De SZT stelde hieraan mee te willen werken, maar heeft dit geld voor andere doeleinden gebruikt. Ik denk dat de term "een rad voor de ogen draaien" hiervoor is uitgevonden. Dat kan je de obligatiehouders niet kwalijk nemen. Ik ken er verschillende. Zij dachten allen mee te werken aan een goed lopend vliegbedrijf op een mooi "Nationale Zweefvliegcentrum Terlet".

Dat deed men met "de kennis van toen". De verschillende draadjes op "zweefportaal" en zweefvliegenonline" heet tegenwoordig in de politiek geloof ik "de kennis van nu".

Anonymous

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Anonymous » 17 jul 2010, 20:27

Het enige wat je de SZT-deelnemers en -obligatiehouders kan verwijten is hun goedgelovigheid?

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 18 jul 2010, 09:04

Kilo Hotel schreef: Dat deed men met "de kennis van toen". De verschillende draadjes op "zweefportaal" en zweefvliegenonline" heet tegenwoordig in de politiek geloof ik "de kennis van nu".
Er waren ook mensen in 2008, toen de lening werd uitgeschreven, die meer inlichtingen wilden van het SZT-bestuur voordat zij hun centjes overdroegen. Zij vroegen bijvoorbeeld om een winst en verliesrekening. Deze mensen werd verteld dat die gegevens zouden worden geleverd en hoorden daarna nooit meer iets. Jolanda Pronk waarschuwde in 2003 reeds voor een totaal gebrek aan controllemogelijkheden voor de financiele huishouding van de SZT. De commissie van toezicht (CVT)stapte in 2007 op, omdat het SZT-bestuur weigerde de financiele gegevens te overhandigen die voor een verantwoord toezicht noodzakelijk waren.
Al deze gebeurtenissen zouden bij toekomstige obligatiehouders een bel hebben moeten laten rinkelen en bij sommigen was dat ook inderdaad het geval. Deze laatsten tuinden er dus niet in.......

De mensen die nu met de brokken zitten zijn de ware idealisten, die in blind vertrouwen op het SZT-bestuur, flinke sommen geld overmaakten. Dat bestuur had immers verklaard dat er "voorzichtig geschat" 1,1 miljoen euro aan activa was zoals bijvoorbeeld een 4 trommellier (geschat door de SZT op 120.000,- euro) die nu al twee jaar voor 75.000,- (ex BTW) te koop staat en aan de straatstenen voor die prijs niet te slijten blijkt!. Kortom de mensen die het meest bereid waren om te helpen en dit zonder (moeilijke) vragen direct deden, betalen het gelag en dat is triest, zeer triest.

Hadden ze het kunnen weten? Ja, ze hadden het kunnen weten. Eigen schuld dikke bult? Tja...., hoe schuldig zijn mensen die zich door gewiekste manipulators een rad voor de ogen laten draaien?
Laatst gewijzigd door Jan Ritsma op 24 jul 2010, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door Jan Ritsma » 22 jul 2010, 14:22

De SZT reageert met de volgende publicatie:
Het SZT bestuur heeft kennis genomen van de mededeling op het forum van de voorzitter van de KNVvL over de bemiddeling in het conflict tussen SNZT en SZT

Het bestuur deelt het volgende mede: Alle stukken over het financiele geschil zijn in de rechtzaak ingebracht en ook in het bezit van de KNVvL. Bij het onderzoek van de KNVvL naar de financiele situatie bij de SZT hebben we steeds aangeboden en schriftelijk bevestid dat aanvullende vragen te allen tijde konden worden gesteld. Ons hebben van de zijde van de KNVvL geen verdere vragen bereikt.

De SZT is nog steeds bereid om alle medewerking te verlenen aan het oplossen van het geschil op basis van de ingebrachte dossiers zoals in onze Nieuwsbrief van juni beschreven.

Het SZT bestuur
De SZT is bereid om alle medewerking te verlenen.
Zolang er maar niet wordt gevraagd om de huur te betalen :grin:

l_steenbrink
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 jul 2010, 09:13

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door l_steenbrink » 23 jul 2010, 12:55

De Voorzitter van de KNVvL zegt dat de SZT geen uitgebreide inzage in zijn financiele stukken wenst te geven met als argument dat e.e.a. onder de rechter is.
De Voorzitter van de SZT beweert dat de KNVvL er niet om gevraagd heeft.
Kan het zijn dat de heren elkaar voor leugenaar uitmaken?

DickterSla
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2010, 19:38

Re: Voortbestaan zweefvliegcentrum Terlet in gevaar

Bericht door DickterSla » 23 jul 2010, 21:05

Eerst even dit;
Om op dit Forum een reactie te kunnen plaatsen moest ik me registreren en accoord gaan met o.a. de voorwaarde geen kwetsende terminologie te gebruiken!
In dat licht bezien vind ik kwalificaties als "Terreinknecht" voor een Operationeel Manager niet in overeenstemming met deze voorwaarde en distantieer me hiervan nadrukkelijk.

Reden dat ik hier toch een bijdrage plaats is dat dit Forum wordt gelezen ook door Obligatiehouders/Deelnemers van de SZT en ik, samen met een aantal collega's, wil proberen om ons te organiseren.
Naar eigen ervaring reageert het Bestuur niet op individuele verzoeken/opmerkingen van een Obligatiehouder.
Ik ga er van uit dat van de Deelnemers die, met elkaar, 170.000 euro hebben geleend aan de SZT, het overgrote deel behoefte
heeft aan meer concrete informatie dan de "Feel Good" Nieuwsbrief die wij recentelijk ontvingen en hierboven al is ontleed en van commentaar voorzien.

Ook op andere manieren (fora/telefonisch) zullen wij trachten U te benaderen maar mocht het bovenstaande op U van toepassing zijn stuur dan om te beginnen een mailtje naar slastap@planet.nl.
We kunnen dan in groter verband bezien of het zinnig is ons te organiseren en welk nut/gevolg dit zou kunnen hebben.
Ikzelf heb er geen moeite mee dat mijn naam in de openbaarheid komt, als U dat niet wilt geef dat dan aan in uw mailtje.
Aarzel niet om naar buiten te treden, "Gedeelde Zorg is alvast Halve zorg"
Vriendelijk Groet
Dick ter Sla

Plaats reactie