De lierstart, hoe steil is te steil?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Jan Ritsma » 11 jun 2013, 10:31

Door recente gebeurtenissen is op dit moment de aandacht sterk gefocust op het steil starten aan de lier. De leerboekjes geven helaas niet veel informatie over dit belangrijke onderwerp. Dit is voor mij de aanleiding om een analyse hier van op papier te zetten, die naar ik hoop het bewustzijn van de gevaren tijdens een lierstart vergroot en daarmee een positieve bijdrage geeft aan de veiligheid in de toekomst.

Mocht U in het verhaal onvolkomenheden of fouten aantreffen, dan hoor ik dat graag!
Mocht U bij het openen van de file om een wachtwoord verzocht worden dan is dat: zweefvliegenonline
de lierstart.pdf
Hoe steil is te steil?
(103.58 KiB) 1110 keer gedownload

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Kerstens » 11 jun 2013, 11:15

Goed verhaal.

- Laatste regel eerste pagina kom je op 887 km/h uit, moet denk ik 887 kg zijn.

Nog een voorzichtige schatting, een stalen kabel heeft ook nog wel wat kg extra onder de kist hangen.

Wat moet zo'n 21 langzaam aan de lier trouwens.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Jan Ritsma » 11 jun 2013, 11:20

Kerstens schreef:Goed verhaal.

- Laatste regel eerste pagina kom je op 887 km/h uit, moet denk ik 887 kg zijn.
Klopt! Is verbeterd, bedankt.

orange800
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011, 15:46

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door orange800 » 11 jun 2013, 19:04

Nou ben ik misschien niet zo handig met wiskunde maar kun je mij even helpen met de volgende formule?

Afbeelding

Je zegt t2 = 173 Kg

Hoe kom je daar aan, even invullen: t2 = d X tg a

173 = 300 X t X 600 X a

Ik kom er even niet uit. Help

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Jan Ritsma » 11 jun 2013, 19:10

orange800 schreef: Ik kom er even niet uit. Help
t2=d x tangens a (tangens is afgekort tot tg)

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Jan de Hulster » 11 jun 2013, 19:19

orange800 schreef:Nou ben ik misschien niet zo handig met wiskunde maar kun je mij even helpen met de volgende formule?

Afbeelding

Je zegt t2 = 173 Kg

Hoe kom je daar aan, even invullen: t2 = d X tg a

173 = 300 X t X 600 X a

Ik kom er even niet uit. Help

De basis formules: bij hoek @=30 graden,
via de reken machine of de standaard 3-hoek met zijden 1, 2 en V3 kom je op:
Sin@= 0.5, cos@= 0.866 tan @= sin@/cos@= 0.5/0.866=0.577

d= g x sin @ (1)
g2= g x cos @ (2)
t2= d x tan @ (3)

Gegeven: g=600

Uit (1) volgt d= 600 x 0.5 = 300
Uit (2) volgt g2= 600 x 0.866 = 519
uit (3) volgt dan: t2= 300 x 0.577 = 173

Q.E.D.

roeles
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mar 2010, 11:25

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door roeles » 08 jul 2013, 12:01

Zou je, wanneer je het document weer aanpast, wellicht een zwevend puntje kunnen gebruiken voor vermenigvuldigen, ipv het character x?
Ik verwar het steeds met een variabele 'x'.

- Verder gebruik je in de formules steeds V in km/h, terwijl m/s de SI-eenheid is.
- In je voorbeeld bij de hoek van 30 graden zie ik geen invalshoek terug. Is de invloed daarvan (je L-vector roteert ietwat bijv) verwaarloosbaar?
- Algemeen vind ik het verrassend dat je boven op je rekenmethode een vaste marge formuleert. Ik zou een factor verwachten, die dan bij de meeste typen misschien op 10-15km/h uitkomt. Maar als ik met een exotisch type aan de lier ga hangen misschien niet. Wat zijn de limieten van een Fox aan de lier bijvoorbeeld? Geldt die marge dan ook?
- Je verhaal komt op mij over als een verhaal over "wel/niet overtrekken", ipv "veiligheid" in het algemeen.

- Je schrijft "De waarde van de luchtweerstand, laat zich berekenen door het gewicht van het vliegtuig te delen door het glijgetal van de actuele vliegsnelheid". Dit lijkt mij onjuist, aangezien de normale snelheid/invalshoek relatie (van rechtlijnige vlucht) niet van toepassing is. Juist door het feit dat de kabel aan de kist trekt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: De lierstart, hoe steil is te steil?

Bericht door Jan Ritsma » 09 jul 2013, 11:28

roeles schreef:Zou je, wanneer je het document weer aanpast, wellicht een zwevend puntje kunnen gebruiken voor vermenigvuldigen, ipv het character x?
Ik verwar het steeds met een variabele 'x'.
Sinds ik 12 jaar was, schrijf ik het maalteken als een zwevend puntje. Tenzij ik een grote groep mensen probeer te bereiken met een zekere diversiteit in opleiding. Die gene die gewend is aan een zwevend puntje begrijpt het maalteken ook. andersom is het wat onzekerder.
roeles schreef: - Verder gebruik je in de formules steeds V in km/h, terwijl m/s de SI-eenheid is.
Dat klopt. Zweefvliegers zijn gewend om met km/u om te gaan. Omdat het hier om een erg simpele verhouding gaat is het weinig zinvol dat eerst naar m/sec om te rekenen om daarna direct weer naar km/u te gaan. Zo leek het mij overzichtelijker.
roeles schreef: - In je voorbeeld bij de hoek van 30 graden zie ik geen invalshoek terug. Is de invloed daarvan (je L-vector roteert ietwat bijv) verwaarloosbaar?
De invalshoek komt in het krachtendiagram niet voor en is daarom op zich zelf niet van invloed. In de meeste leerboeken gaat men er van uit dat de L vector loodrecht op de vleugel staat en dat doe ik in mijn verhaal ook. Kleine hoeken zijn verwaarloosbaar t.a.v. de lengte van de verticaal op de vleugel staande component van de L vector. De cos van kleine hoeken is immers praktisch gelijk aan 1
roeles schreef: - Algemeen vind ik het verrassend dat je boven op je rekenmethode een vaste marge formuleert. Ik zou een factor verwachten, die dan bij de meeste typen misschien op 10-15km/h uitkomt. Maar als ik met een exotisch type aan de lier ga hangen misschien niet. Wat zijn de limieten van een Fox aan de lier bijvoorbeeld? Geldt die marge dan ook?
Best, de factor is 1.5 Vstall In de praktijk komt de gemiddelde clubvlieger met 10-15 km/u boven op de berekende actuele Vstall goed uit de voeten.
Maar, ook bij extreme standhoeken is dat geen garantie voor een veilige lierstart. Dat is het onderwerp van het verhaal en daar probeer ik de mensen van te doordringen.
roeles schreef: - Je verhaal komt op mij over als een verhaal over "wel/niet overtrekken", ipv "veiligheid" in het algemeen.
Wel/niet overtrekken heeft een grote invloed op de veiligheid in het algemeen ;)
Het onderwerp is de high speed stall tijdens de lierstart. Het gaat mij er om, mensen bewust te maken van situaties tijdens de lierstart waarin ze zich veilig voelen, maar het niet zijn.
roeles schreef: - Je schrijft "De waarde van de luchtweerstand, laat zich berekenen door het gewicht van het vliegtuig te delen door het glijgetal van de actuele vliegsnelheid". Dit lijkt mij onjuist, aangezien de normale snelheid/invalshoek relatie (van rechtlijnige vlucht) niet van toepassing is. Juist door het feit dat de kabel aan de kist trekt.
Die relatie (rechtlijnige vlucht) verandert op zich zelf niet. Wat er wel verandert is het (schijnbare) gewicht van het vliegtuig. Voor een accurate vaststelling van het glijgetal moet je de polaire hanteren die gemaakt is voor het schijnbare gewicht van het vliegtuig.
Populair gezegd is dat ongeveer de lift die de vleugel moet leveren.....

Plaats reactie