roeles schreef:Zou je, wanneer je het document weer aanpast, wellicht een zwevend puntje kunnen gebruiken voor vermenigvuldigen, ipv het character x?
Ik verwar het steeds met een variabele 'x'.
Sinds ik 12 jaar was, schrijf ik het maalteken als een zwevend puntje. Tenzij ik een grote groep mensen probeer te bereiken met een zekere diversiteit in opleiding. Die gene die gewend is aan een zwevend puntje begrijpt het maalteken ook. andersom is het wat onzekerder.
roeles schreef:
- Verder gebruik je in de formules steeds V in km/h, terwijl m/s de SI-eenheid is.
Dat klopt. Zweefvliegers zijn gewend om met km/u om te gaan. Omdat het hier om een erg simpele verhouding gaat is het weinig zinvol dat eerst naar m/sec om te rekenen om daarna direct weer naar km/u te gaan. Zo leek het mij overzichtelijker.
roeles schreef:
- In je voorbeeld bij de hoek van 30 graden zie ik geen invalshoek terug. Is de invloed daarvan (je L-vector roteert ietwat bijv) verwaarloosbaar?
De invalshoek komt in het krachtendiagram niet voor en is daarom op zich zelf niet van invloed. In de meeste leerboeken gaat men er van uit dat de L vector loodrecht op de vleugel staat en dat doe ik in mijn verhaal ook. Kleine hoeken zijn verwaarloosbaar t.a.v. de lengte van de verticaal op de vleugel staande component van de L vector. De cos van kleine hoeken is immers praktisch gelijk aan 1
roeles schreef:
- Algemeen vind ik het verrassend dat je boven op je rekenmethode een vaste marge formuleert. Ik zou een factor verwachten, die dan bij de meeste typen misschien op 10-15km/h uitkomt. Maar als ik met een exotisch type aan de lier ga hangen misschien niet. Wat zijn de limieten van een Fox aan de lier bijvoorbeeld? Geldt die marge dan ook?
Best, de factor is 1.5 V
stall In de praktijk komt de gemiddelde clubvlieger met 10-15 km/u boven op de berekende actuele V
stall goed uit de voeten.
Maar, ook bij extreme standhoeken is dat geen garantie voor een veilige
lierstart. Dat is het onderwerp van het verhaal en daar probeer ik de mensen van te doordringen.
roeles schreef:
- Je verhaal komt op mij over als een verhaal over "wel/niet overtrekken", ipv "veiligheid" in het algemeen.
Wel/niet overtrekken heeft een grote invloed op de veiligheid in het algemeen
Het onderwerp is de high speed stall tijdens de
lierstart. Het gaat mij er om, mensen bewust te maken van situaties tijdens de
lierstart waarin ze zich veilig voelen, maar het niet zijn.
roeles schreef:
- Je schrijft "De waarde van de luchtweerstand, laat zich berekenen door het gewicht van het vliegtuig te delen door het glijgetal van de actuele vliegsnelheid". Dit lijkt mij onjuist, aangezien de normale snelheid/invalshoek relatie (van rechtlijnige vlucht) niet van toepassing is. Juist door het feit dat de kabel aan de kist trekt.
Die relatie (rechtlijnige vlucht) verandert op zich zelf niet. Wat er wel verandert is het (schijnbare) gewicht van het vliegtuig. Voor een accurate vaststelling van het glijgetal moet je de polaire hanteren die gemaakt is voor het schijnbare gewicht van het vliegtuig.
Populair gezegd is dat ongeveer de lift die de vleugel moet leveren.....