Ongeval JS1

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Plaats reactie
Henk Poepjes

Ongeval JS1

Bericht door Henk Poepjes » 01 mei 2012, 20:46


vanzomeren
Berichten: 273
Lid geworden op: 03 nov 2009, 20:54

Re: Ongeval JS1

Bericht door vanzomeren » 05 mei 2012, 08:41

roeles schreef:
rec.aviation.soaring
Per Billy Hill this evening: today Angel Pala was thermalling with Billy in the area north of Moriarty and south of Lamy when he heard a loud bang, and lost rudder authority (both pedals fell full forward). Evidently the glider behaved like full right rudder. Shortly thereafter the glider entered an inverted spin, and Angel wisely decided he should walk home, and so hit the silk. He landed under parachute, and hiked out, and was taken to a hospital in Santa Fe. He seems to be fine and Billy expects to pick him up when he is released from hospital.
Men lijkt te vermoeden dat 1 voetenstuur-kabel is gebroken, waarna het richtingsroer (door het veelgebruikte ontwerp) in de maximale uitslag bleef staan.
I was in flight that day and recall hearing a few pilots asking if anyone had heard from Angel lately. I didn't learn of his misfortune until the next morning. From descriptions I've heard of the accident, it sounds like a rudder cable broke. I have not seen the wreck and I'm not a professional accident investigator, this is just my opinion based on what I've heard.
I've also looked at another JS-1 on the field and there's a frayed rudder
cable.
http://www.aviationbanter.com/showthread.php?p=814091
Daar zal onze KNVvL directeur Termaat, die importeur is van die kist, niet blij mee zijn! Dit type is relatief kort op de markt, en dat nu al de roerkabels versleten zijn :eek:
De constructie deugt ook niet vind ik. Als één kabel breekt hoort het gekoppelde roer niet in een uiterste stand getrokken te worden. Met een gebroken rudder kabel moet je veilig kunnen landen.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Ongeval JS1

Bericht door Jan de Hulster » 05 mei 2012, 09:37

Ik herinner me dat in Venlo bij de WK kunstzweefvliegen in 1993 het voetenstuur van de SWIFT bezweek.

Ook daar bleef het richting roer toen in de uiterste stand staan.
Het werd een wat moeizame landing die goed afliep.

De Swift (en) stonden toen enige tijd aan de grond.
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 05 mei 2012, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Ongeval JS1

Bericht door dick kemp » 05 mei 2012, 09:57

Als ik het goed heb dan veroorzaakt de veer aan de S-bocht, die de kabels strak houdt, bij breuk aan een zijde een uitslag naar een kant. Ik vraag mij af of het mogelijk is het voetenpedaal met je hak naar je toe te trekken, zodat het roer weer neutraal getrokken kan worden. Als de kist al in een vrille gevallen is, zal dat wel niet meer helpen.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: Ongeval JS1

Bericht door Jan de Hulster » 05 mei 2012, 10:11

dick kemp schreef:Als ik het goed heb dan veroorzaakt de veer aan de S-bocht, die de kabels strak houdt, bij breuk aan een zijde een uitslag naar een kant. Ik vraag mij af of het mogelijk is het voetenpedaal met je hak naar je toe te trekken, zodat het roer weer neutraal getrokken kan worden. Als de kist al in een vrille gevallen is, zal dat wel niet meer helpen.

Het -maximaal uitgeslagen blijven van het richtingroer- zou dan ook bij bv. ASK 21 , 23 etc, kunnen gebeuren ingeval van een kabelbreuk in het voeten stuur?

dick kemp
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2011, 14:53

Re: Ongeval JS1

Bericht door dick kemp » 05 mei 2012, 11:07

In het bericht over de JS1 staat ook both pedals fell full forward
Dit wordt dus, na breuk, veroorzaakt door de veren aan de s-bocht.
Remedi is, lijkt mij, pedalen naar je toe trekken/verstellen, zodat je het pedaal dat nog aan de hele kabel zit met je hak naar je toe kan trekken tegen de weerstand van de veer in. Als dit lang duurt zou je wel eens kramp kunnen krijgen, maar zeker te proberen.
Dit is natuurlijk op de grond te testen door aan een kant de veer los te halen.

Plaats reactie