In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Discussieer over (het voorkomen van) ongevallen / Incidenten
Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan Ritsma » 01 sep 2016, 18:27

Van een wel ingelichte bron vernam ik dat RABO-bank medewerker Hennie Damkot, ons allen nog bekend van de VBSV (" Vereniging Belangen SZT Vliegers" de doorvliegers zoals ze gewend waren), een vooraf geplande buitenlanding wilde uitvoeren in een veldje naast het huis van zijn ouders. Damkot, die in opleiding is voor instructeur bij zijn zweefvliegclub, kraakte echter bij deze landing de kist (een ASK 23 PH-755). Daarbij liep hij verwondingen op aan zijn borstkas en is in het ziekenhuis opgenomen.

Omdat er een gewonde is gevallen, zal de zaak worden onderzocht door de OVV (onderzoeksraad Voor de Veiligheid).
Het is niet ondenkbaar dat ook de luchtvaartpolitie nog wat inlichtingen nodig heeft, omdat het niet is toegestaan opzettelijk een buitenlanding te maken waarvoor de noodzaak ontbreekt.

Zodra er meer informatie beschikbaar komt kom ik hierop terug.
20:14 De volgende informatie werd mij door een andere bron ter hand gesteld:
Winterswijk- Woensdagavond 31 augustus werden rond 18:30 uur de hulpdiensten gealarmeerd voor een ongeval met beknelling aan de Hijinkhoekweg in Winterswijk.

De brandweer van Winterswijk en het Duitse Oeding werden gealarmeerd voor dit ongeval. Ter plaatse bleek dat een zweefvliegtuig een noodlanding gemaakt had in een weiland. De piloot was zelf al uit het vliegtuig gekomen. Vervolgens is hij voor medische controle overgebracht naar het ziekenhuis. De zweefvliegtuig raakte beschadigd door de harde landing.


Zie: http://www.112achterhoek-nieuws.nl/arti ... interswijk

Afbeelding

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan de Hulster » 02 sep 2016, 14:44

Inderdaad is (vooraf al bepaalde) geplande buitenlanding op vooraf al bepaalde plek op een lokatie NIET toegestaan.....
(voor zover ik weet, er heeft dacht ik ooit iets over gestaan in de eerdere versies van de Voorschriften Zweefvliegen)
Laatst gewijzigd door Jan de Hulster op 13 sep 2016, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Ritsma
Berichten: 2615
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:20

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan Ritsma » 03 sep 2016, 08:04

Een derde informant laat weten dat Hennie Damkot in twee wervels scheurtjes/breukjes heeft opgelopen en 6 weken in een korset moet.

Van de gelegenheid wil ik hier gebruik maken om er nogmaals op te wijzen hoe belangrijk de schokabsorberende kussens zijn.
Deze reduceren de piekbelasting van de ruggengraat sterk en kunnen het verschil uitmaken tussen een rolstoel of een medisch gezien goede afloop. We hebben nu binnen een jaar tijd ten minste 5 Nederlanders met een beschadigde ruggengraat het ziekenhuis in zien verdwijnen, dus de kans dat het je overkomt is best wel reëel.

De kussens zijn onderandere verkrijgbaar bij Buscher, Siebert en Uli's Segelflugbedarf

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Kerstens » 14 sep 2016, 08:43

Het veldje zag er google maps al zo onlogisch uit, veel betere velden er omheen.

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan de Hulster » 15 sep 2016, 19:09

Kerstens schreef:Het veldje zag er google maps al zo onlogisch uit, veel betere velden er omheen.
Vraag: Hoe weet je precies de postitie van de landing?

Ik kom op de Hijinkhoek weg uit in Winterswijk, maar die is nog al vrij lang....

Al hoewel die weg kruist de Damkot-weg haaks ergens zag ik toevallig....

Maar dat zal het toch niet zijn, bij die kruising?

Kerstens
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 sep 2009, 15:38

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Kerstens » 16 sep 2016, 07:39

Via de postcode die bij de 112 melding stond kwam ik op een spcifiek stukje van de weg, daar langs de weg alleen maar kleine veldjes, waarvan maar een paar overeen kwamen met de foto's. Stukje van die weg af lagen veel mooiere/grotere velden, met 500m hoogte makkelijk te bereiken.

Als ik het me goed herinner...

Fritz
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2016, 19:00

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Fritz » 21 sep 2016, 22:58

over de radio riep Yvette Lugtigheit die middag nog 'groeten aan je ouders'. Kwalijk dat deze instructeur hem niet heeft tegengehouden maar zelfs heeft aangemoedigd!

Jan de Hulster
Berichten: 630
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:19

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Jan de Hulster » 24 sep 2016, 11:07

Fritz schreef:over de radio riep Yvette Lugtigheit die middag nog 'groeten aan je ouders'. Kwalijk dat deze instructeur hem niet heeft tegengehouden maar zelfs heeft aangemoedigd!
Het kan toch zijn dat (ook) Yvette niet weet dat voorafgeplande buitenlandingen feitelijk niet mogen?
Ik neem aan dat de regelgeving in deze niet anders is dan ca. 30 jaar terug.

Maar buiten dat:
Het is vrij stom om met een ASK 23 als GPL houder -en toekomstig instructeur???) zo'n kraak te maken. Of het nu wel of niet mag als geplande buitenlanding....

Kilo Hotel
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 nov 2009, 22:04

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Kilo Hotel » 25 sep 2016, 23:29

Jan de Hulster schreef: Maar buiten dat:
Het is vrij stom om met een ASK 23 als GPL houder -en toekomstig instructeur???) zo'n kraak te maken. Of het nu wel of niet mag als geplande buitenlanding....
Je mag toch aannemen dat:
1. Of de persoon zelf vindt dat hij als instructeur alle noodzakelijk vertrouwen teniet heeft gedaan, of
2. Het clubbestuur dit zachtjes influistert?
Als instructeur krijg je al gauw wat credits van leerlingen. Jij bent degene op wie men volledig vertrouwt/moet kunnen vertrouwen. Dit vertrouwen is door deze handelswijze meer dan geschaad.

KH

Fritz
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2016, 19:00

Re: In ziekenhuis na vooraf geplande buitenlanding

Bericht door Fritz » 05 okt 2016, 14:21

uit een nieuwsbrief die mij onder ogen kwam:

Hierbij het korte verslag van de DDI van die dag.
Aan het eind van de middag van woensdag 31 augustus kwam het trieste bericht dat Hennie [Damkot] met zijn ASK-23 na een overlandvlucht bij de landing bij zijn ouderlijk huis in Woold (Winterswijk) is gecrasht. Hennie is hierbij helaas er niet zonder kleerscheuren afgekomen. Er zijn twee stabiele breuken geconstateerd in de wervels en hij is voorlopig voor 6 weken in het harnas gezet. Hij ligt in Winterswijk in het ziekenhuis maar mag hopelijk aan het eind van de week wel naar huis. De ASK-23 is total loss.

Plaats reactie