22-12-2009 11.45

Ongeveer een half uur geleden is er tijdens de sleepstart van een ASW20 een een sleepkabel losgeschoten aan de zijde van het sleepvliegtuig.
Althans dat is de lezing van de vlieger die tijdens de gebeurtenis wonderwel ongekwetst bleef.

Vanaf de startplaats (baan 33) zag ik plotseling vanuit mijn ooghoek de zon in een kap weerkaatsen. dat bleek de cockpitkap van de nog geen 40 seconden geleden gestarte ASW20 te zijn die ik in de verte in een grote stofwolk de grond zag raken en een grondzwaai zag uitvoeren.

De schade blijkt zeer groot te zijn.
Onder andere een gebroken hoofdligger schade aan romp aillerons etc.
Curieus genoeg bleef de staart aan de romp, hetgeen een klein wonder mag heten.

Uit de sporen blijkt dat het vliegtuig na de grond te hebben geraakt vervolgens twee termietenheuvels schampte.
Deze zijn zo hard als beton. Het viel mij op dat een zweefvliegtuig toch bij machte blijkt te zijn om deze heuvels gewoon af te maaien. Onvoorstelbaar zo sterk die vezelconstructies zijn!!

Vandaag 23 december heb ik nog even gesproken met de sleepvlieger. Hij verklaarde dat inderdaad door een turbulentiestoot de ring van de sleepkabel uit de haak van de cessna (het sleepvliegtuig) is geschoten. Op mijn vraag hoe dit mogelijk was antwoordde hij "we fixed it, at least we hope so)
Dat moeten we dan maar van gansser harte hopen want 1 kapotte kist is meer dan genoeg
Aan de sporen kan men zien dat het vliegtuig steeds meer zijdelings is uitgedraaid
Op het eerste gezicht de ernstigste schade. De veugel is getordeerd en de ligger gestuikt of gebroken
Brokstukken worden verzameld
De neus heeft een termietenheuvel geraakt
Een geruineerde termietenheuvel waar de stukjes witte lak bewijzen dat de zweefkist de schuldige was
Versplinterde ailleron en een ontbrekende tip die 150 meter verder werd teruggevonden