Vluchtplanning voor het behalen van FAI badges


Het verdient aanbeveling om vooral voordat de vlucht gevlogen gaat worden, goed na te gaan of de betreffende declaratie voldoet aan alle door de FAI daartoe gestelde eisen. Logisch, zult U zeggen, maar helaas blijkt maar al te vaak dat deze logische stap niet is uitgevoerd. Niets is zo frustrerend als het tot de ontdekking komen van het feit dat die prachtige prestatie niet wordt erkend en gehonoreerd omdat een regeltje van de FAI over het hoofd werd gezien.
Een erg goed, maar evenzeer droevig voorbeeld is wel de eerste geslaagde poging om vanuit Nederland een vlucht van 1000 kilometer te vliegen. Hoewel de vlucht werd uitgevoerd volgens de ingediende declaratie werd deze door de FAI niet erkend.
Er werd namelijk twee maal gebruik gemaakt van het zelfde keerpunt en dat was niet volgens de regels dat een keerpunt maar é´n maal mag worden gerond en dat keerpunten minimaal 10 km uit elkaar dienen te liggen.
Het behoeft geen betoog dat een dergelijke vlucht niet zo maar overgedaan kan worden, al was het alleen maar om het feit dat je er weersomstandigheden voor nodig hebt die slechts één maal in de 10 jaar in Nederland/Europa voorkomen.
Maar, of het nu om een duizend kilometer of om een 50 kilometer voor het zilveren C gaat, het blijft zaak de declaratie goed op te stellen en daarbij niet te vertrouwen op de plaatselijke instructeur/sportcommissaris want ook die zijn niet altijd op de hoogte en kunnen fouten maken.
Hier kunt U de "section 3 Gliding" downloaden zoals die op dit moment geldt. Als U zeker wilt zijn dat ook de laatste veranderingen zijn opgenomen dan is een bezoek aan de website van de FAI (Fédération Aéronautique International) de zekerste oplossing.

bladzijde 1 1000 km pagina